Hoe kan een nachtbril ervoor zorgen dat het lichter lijkt?

Als je een nachtbril (met gele glazen) opzet, lijkt het alsof het lichter wordt. Maar er zit juist een tint in het glas (geel) waardoor je eerder verwacht dat hij verduistert (als een zonnebril). Hoe komt het dan toch dat het lichter lijkt en is het echt lichter of is het een illusie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Je ogen passen zich aan aan de hoeveelheid licht. Met grote pupillen valt er meer licht in je ogen en zie je beter in het donker. Maar als je oog een lamp ziet, zoals een straatlantaarn of de koplampen van een auto, worden je pupillen kleiner. Daardoor zie je alles wat slecht verlicht is niet meer.

Met een bril met gele glazen wordt het licht van de lampen minder fel. Je pupillen blijven dus verder open, waardoor je dingen die niet of weinig verlicht zijn beter kunt zien.
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
waarom maken ze de verlichting dan niet gewoon minder fel. Scheelt gelijk in stroom kosten?