Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk geluid volledig te absorberen?

Het viel me op dat ik maar geen geschikte oordopjes kan vinden, die het geluid (kabaal) naar mijn oren toe volledig afschermt. Hoe komt dat? En in hoeverre kun je het geluid dempen/absorberen?

TurfGraver
4 jaar geleden
Los van dat geluid isoleren niet makkelijk is komt geluid ook niet alleen via de oren binnen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan helaas niet.
Oordopjes dempen op z’n hoogst 40 dB.
Daarnaast kan geluid ook het bot van de schedel in trilling brengen en zo direct het binnenoor bereiken.
Bron:
Er bestaan geen oordopjes die geluid volledig blokkeren. Daar is een goede verklaring voor. Houd je oren maar eens met je vingers heel goed dicht. Hoor je nog iets? Hardere geluiden worden waarschijnlijk aardig wat gedempt. Maar je hoort ze nog wel. Hoe komt dat?
Geluidstrillingen bereiken het trommelvlies via de lucht en de gehoorgang. Dit noem je luchtgeleiding. Ook je schedelbot geeft trillingen door aan het trommelvlies. Dit noem je beengeleiding. Het trommelvlies brengt de trillingen verder het midden- en binnenoor in. Uiteindelijk worden daar signaaltjes naar de hersenen gestuurd. De hersenen zetten die signaaltjes om in geluid.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 november 2019 15:06: bron
SimonV
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding