Houden festival oordopjes ook de hele harde trillingen van de muziek tegen?

Ik was eergisteren op een festival en ik had van die festival oordopjes gekocht. Op een gegeven moment waren er erg lage bastonen waarbij je de trillingen in je lijf voelt. Ik vroeg me af of de oordopjes dat ook kunnen tegenhouden, want dat gaat er toch gewoon doorheen? Ik heb nu namelijk wel een piep in mijn oor.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.1K
TurfGraver
4 jaar geleden
Nee, maar die beschadigen je oren ook niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee. Geen enkel oordopje houdt de in je lijf voelbare trillingen tegen. Dove mensen ervaren ook die trilling.
De trilling die je in lijf voelt is niet schadelijk voor je oren (zolang je je oren goed hebt afgeschermd). De betere vraag is:
"Zijn "festivaloordopjes" voldoende goed om geen gehoorschade op te lopen, tijdens een festival?" Iemand met kwaliteitsoordopjes op dat festival (die die muziek precies zo gevoeld heeft als jij) zou nu geen piep kunnen hebben.

Antwoorden (3)

Nee, oordopjes houden niet de hele lage trillingen tegen. Oordopjes beschermen slechts tegen frequenties hoger dan 20 Herz.
Dreungeluiden brengen het bot van de schedel in trilling en gaan zo direct het binnenoor in. Dat levert geen gehoorschade op.
.
Een oordopje dempt maximaal 40 dB. Geluiden vanaf 80 decibel kunnen schadelijk zijn. Geluiden van 120 decibel kunnen je gehoor direct beschadigen.
Als de muziek van het festival boven de 120 dB lag, kan hieruit de piep in je oor verklaard worden (In Nederland geldt officieel een maximumgrens van 103dB op muziekconcerten. Maar daar houdt men zich niet altijd aan.).
.
Tot mijn verbazing blijken oordopjes die aanbevolen worden voor concerten e.d. niet meer dan 20 dB te dempen. Zelfs de 4EARS Festival Pro 25 dB heeft een dempingswaarde van slechts 20 dB.
Er zijn wel betere oordopjes (die van de Hema bijvoorbeeld 36 dB), maar deze dempen alle geluiden.
Indicatie Vrijetijdsnorm (met een oordopje dat 20 dB dempt):
Eén dag in de week: je mag een kwartier worden blootgesteld aan 129 dB.
Twee dagen in de week: je mag 8,5 minuut worden blootgesteld aan 129 dB.
Vijf dagen in de week: je mag 3,5 minuut worden blootgesteld aan 129 dB.
SimonV
4 jaar geleden
Het gaat allemaal om de trilhaartjes in het binnenoor. Die zijn continu bezig met het verwerken van geluid, want geluid is er altijd en overal. Harde geluiden, vanaf 80 decibel, kunnen het gehoor beschadigen. De trilhaartjes raken overbelast door de geluidsdruk en gaan kapot. Trilhaartjes gaan ook kapot als je te vaak of langdurig aan hard geluid wordt blootgesteld. Vergelijk het met een grasveld waar een bulldozer de grassprietjes in een klap platwalst of waar honderden mensen overheen lopen, waardoor de grassprietjes uiteindelijk ook kapot gaan.
Oordoppen kun je tegenwoordig kopen met muziekfilter. Dan hoor je wel de muziek, maar loop je geen kans op gehoorschade.
Wie graag naar muziek luistert op een festival of concert doet er verstandig aan zijn oren te beschermen. In april werd bekend dat één op de vier jongeren in de leeftijd 12-25 jaar kampt met gehoorverlies. Dat komt vooral door blootstelling aan harde muziek tijdens het uitgaan en het luisteren naar draagbare muziekspelers.
BNNVARA-Kassa heeft festivaldoppen laten testen en geeft de resultaten (zie link).
MAAR, dan ben je er nog niet. De zeer zware bassen laten je hoofd en soms he hele lijf trillen. Ook dat geeft veel geluidsdruk. Earplugs kunnen daar niet veel meer tegen doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een festival moet je kunnen horen en voelen, dan pas schijn je het te kunnen beleven. Ik praat dan over techno feesten etc.

Geluid kun je inderdaad voelen en horen.

Met je oren hoor je het geluid. Slim dat je je oren beschermt met dopjes. Deze doppen verminderen toch tussen de 20 en 28 decibel.
Trouwens, de goedkope herriestoppers (veel goedkoper dan festivaldoppen) doen hun werk vaak beter.
Op een festival mag het geluid rond de 100 decibel zijn. Als je dan dopjes in doet die bijvoorbeeld 25 decibel dempen, kom je uit op 75 decibel. Vanaf 80 decibel kun je gehoorschade oplopen.
Dus als je nog eens naar een festival gaat, laat je niet verleiden door het woord festival oordoppen, ga naar een drogist en koop dopjes die het beste dempen. Houd ze ook goed in!

Geluid kun je ook voelen. De speakers zorgen voor trillingen in de (buiten)lucht en zo ontstaan mooie geluidsgolven.
Dit voelen heeft niks te maken met het horen en beschermen van je oren.
Loslaten dus!
Indien je de muziek voelt (en de meesten willen dat) moet je daar gewoon van genieten. Het kan geen kwaad.
Wil je het een volgende keer niet meer zo voelen, dan zul je ergens anders moeten gaan staan. Ga er wel vanuit dat de geluidsgolven zich heel ver weg nog verplaatsen. Kilometers verderop klagen ze misschien zelfs over het festival.

Kortom, geluid voelen heeft geen invloed op je oren. Je oren moet je beschermen met oordoppen die het meest dempen, zodat je onder de 80 decibel komt.

https://story.pro/hoeveel-decibel-mag-op-een-festival/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankje voor je reactie! Wat voor oordopjes bedoelt u met 'die het beste dempen'?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan! Zelf gebruik ik altijd de dopjes van Ear. Deze dempen 28 decibel.
Sommige festival dopjes dempen maar 20 decibel.
Met dempen bedoel ik dus, de dopjes die het meest decibel dempen/ verminderen.
Dat staat op de dopjes als je ze koopt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
123796, ik heb nog eens gekeken naar de demping.
Het meeste is 30 decibel demping, verminderen.
Als je het artikel leest, lees je ook over dopjes op maat, herbruikbare dopjes en dopjes voor 1 keer.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden oordoppen op maat laten maken. Ik kreeg er echt oorpijn van. Daarom gebruik ik nu wegwerpdoppen. Gewoon een dag gebruiken en daarna weggooien. Deze irriteren mijn oren niet, zijn niet duur en dempen 28 decibel (Ear classics). https://www.volkskrant.nl/wetenschap/welke-oordopjes-zijn-het-beste-voor-op-festivals-en-tijdens-concerten~bfce51b2/
SimonV
4 jaar geleden
Zijn op zich geweldige oordopjes. Alleen hebben ze geen filter dat alleen de harde geluiden dempt (Ik kan hierover in ieder geval niets vinden).
Festival-oordopjes zonder filter dempen enkel het buitengeluid. Er is sprake van een ongelijke demping, waarbij er meer hoge dan lage tonen gefilterd worden. Hierdoor hoor je minder muzieknuances. Maar misschien valt dat dus mee (Min niet van mij).
https://www.alpine.nl/blog/de-juiste-oordoppen-voor-festivals-en-concerten/
https://www.noizezz.com/festival-oordopjes/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling SimonV,
Je hebt een punt. Maar omdat vooral de decibellen gedempt moeten worden om geen gehoorschade op te lopen, volstaan die doppen ook. Wij duwen die altijd in onze oren (man en ik).
Het geluid kan idd 'vervormen'.
Het voelen (naar dat soort feesten ga ik dus niet ;-)) staat er sowieso los van.
Alles trilt 'lekker' verder, ook de ramen van de bewoners verderop.
Ach, dat minnen. Ze doen maar zonder opgaaf van reden (doe ik ook niet, trouwens).