Wordt de druk op de bodem van een ballenbak hoger als de vorm verandert?

Bij vloeistoffen wordt de hydrostatische druk niet beinvloed door de vorm van het vat. Maar is dat ook zo voor niet vloeistoffen zoals bijvoorbeeld een tennisballenbak.
Als de vorm verandert, zoals hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Meter_waterkolom weergegeven verandert dan de druk toch of niet? Zo ja wel waarom dan wel....immers zijn vloeistofmoleculen zo anders dan grote (tennisbal)moleculen.
Of speelt hier dan juist eerder een lithostatische druk. Zo ja, hoe is dan het antwoord?
Is dus de druk op de bodem (even aangenomen dat de bodem door evenveel drukpunten=oppervlakte wordt bedrukt) voor een driehoeksvorm even groot als voor een vierkant? In deze afbeeldingen zijn dus door de vorm benadrukt dat er niet boven elke bal (de zeshoek) er precies eentje boven zit, maar wordt aangeraakt door 2 ballen. Dat effect kun je lijkt mij dus niet alleen hebben bij zeshoeken maar ook bij ronde vormen zoals atomen/moleculen. Als ze beide even hoog opgestapeld zijn (tot 8 meter; ervan uitgaande dat alle zeshoeken even groot zijn) is het dan werkelijk zo dat de druk op de bodem even hoog is?

Picture for question
erotisi
4 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Wanneer je het hebt over 'druk' dan.... uhhh... drukken we dat uit in de formule p=F/A. Waarbij F de kracht is en A de oppervlakte.
Die formule geldt echter alleen wanneer de buur-atomen aan elkaar vast zitten zodat de druk zich kan verdelen. Lees: vaste stoffen.

Bij water werk dat anders.

Als een molecuul heel hard op de bodem gedrukt wordt, en zijn buurman niet, dan zal die buurman daar niets van merken. Hij zit immers niet vast aan dat molecuul dat zo hard naar beneden gedrukt wordt en zal dus ook niet door die kracht beïnvloedt worden.

Wanneer we dat opschalen naar tennisballen dan lijkt dat op de watersituatie. Een simpel gedachtenexperiment illustreert dat.
Leg eens 2 tennisballen vlak naast elkaar. Ga dan eens met je volle gewicht op één van de twee ballen drukken. Het is logisch dat die andere bal daar niets van merkt. De druk onder die laatste bal neemt niet toe. Net zomin als dat bij het watermolecuul hierboven gebeurde.

De hydrostatische paradox is dus ook van toepassing op een bak tennisballen.

In concreto: nee, de vorm is onbelangrijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De redenering is erg moeilijk en overdreven, maar de conclusie is juist. De druk is gewoon het gewicht van de kolom boven een bepaald oppervlak.
erotisi
4 jaar geleden
Ik heb de vraag wat toegelicht.