Milchsaure binnen 80 procent - hoe vaak verdunnen voor de huid behandeling-?

Ik gebruikte Wie + Melkzuur van het Kruitvat voor mijn huid. Is niet meer te koop. Heb nu in Duitsland Milchsaure kunnen bestellen en die is 80 procent

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Zojuist een aantal Duitse sites gelezen: informatieve en forums.

Indien je het verdunt (gezichtscrème), mag je maar 0,5% toevoegen.
Dat is dus 1 op 200.
Ik weet niet waarmee je het gaat mengen. Druppels kun je goed tellen. Wegen wordt lastig.

Indien je 5% gebruikt, krijg je een peeling (incl. rood gezicht).
Dat is dus 5 op 100.
Als je het als peeling gebruikt: daarna goed crème gebruiken, zon vermijden, beschermingsfactor op het gezicht gebruiken.

Op forums las is veel verschillende ervaringen.
Sommigen gebruikten maar weinig % en werden rood.
Anderen gebruikten veel % en merkten niks.

Begin voorzichtig. Je kunt beter in het begin te weinig gebruiken en steeds meer toevoegen.
Het enige dat kan gebeuren op deze manier, is dat je een bepaalde hoeveelheid (te droog) vindt aanvoelen.

Hoop je zo voldoende te hebben geholpen, anders iets laten weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
In veel artikelen over huidbehandeling wordt karnemelk of yoghurt gebruikt in verband met de eigenschappen van het melkzuur. De hoeveelheid melkzuur in deze producten is ca 4%. Zou je dat vanuit jouw 80%-oplossing willen maken, dan moet je dus 1 op 20 verdunnen (één kopje van jouw melkzuuroplossing verdunnen met totaal 19 kopjes water). Je moet echter bedenken, dat de natuurlijke zuivelproducten als karnemelk en yoghurt ook een zogenaamde bufferende (zuur-verzachtend) werking hebben door de eiwitten. In de meeste cosmetische melkzuurprodukten wordt die buffering bereikt door natriumlactaat toe te voegen. Dit levert dan een pH (= zuurgraad) op van 3,4. Lager mag de pH voor je gevoelige huid niet zijn. Denk b,v, maar aan irritatie door verdunde azijn of citroensap.
In plaats van zelf te gaan experimenteren zou ik dus aanraden je melkzuuroplossing te vervangen door (biologische) karnemelk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose
ca 4% lactose in melk geeft ca 4% melkzuur in karnemelk en yoghurt
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Elder, ik weet niet hoe jouw Duits is, maar lees dit eens: https://www.olionatura.de/kosmetikrohstoffe/wirkstoffe/milchsaeure
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter
Met mijn talenkennis zit het wel goed, zeker met Frans, Duis en Engels. Ik heb echter wel wat tegen al die chemische "oplossingen" in de cosmetische industrie en kies graag voor de wat natuurlijker methoden. Het gebruik van karnemelk en yoghurt voor de huid is evenals de plakjes komkommer een veel toegepaste praktijk waar veel mensen blij mee zijn.
Vooral als chemicus heb ik iets tegen alle synthetische toevoeginkjes in eten en cosmetica (Zo moet je de E-nummers niet zien als goedgekeurd, maar als toegelaten. Straks wordt weer wat verboden, net zoals bestrijdingsmiddelen). Wist jij b.v. dat aluminiumzouten (ACH = aluminiumchloorhydride en Aluin = kalium-aluminiumsulfaat) al 40 jaar geleden verdacht werden als één van de oorzaken van het begin van Alzheimer? Niet voor niets, dat aluminium pannen nauwelijks nog worden gemaakt. TOCH worden de genoemde zouten nog steeds gebruikt in de meeste deodorants.
SimonV
4 jaar geleden
Azijn is niet net zo goed?
Molkosan bestaat ook uit melkwei en melkzuur. Azijn kan hetzelfde werken als Molkosan:
https://www.kwakzalverij.nl/assets/importeddownloads/1242410043118-3molkosan.pdf
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo Elder,
De min is overigens niet van mij.
Ik ben alleen bang dat jouw 1 op 20 te sterk werkt op de huid van de vrager.
Als ik de Duitse link lees, praten ze daar over druppels.
Daarom heb ik de link erbij gevoegd. Natuurlijk weet ik niet welke talen iemand beheerst.
Verder heb ik geen commentaar op jouw aangeboden alternatieven.
En scheikunde hoef je me inderdaad hier ook niet uit te leggen. Neemt niet weg dat ik ook redelijke kennis heb van exacte vakken.
En de andere vraag was van SimonV ;-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonsdochter
In het Duitse artikel wordt een concentratie van 8% genoemd. Dat is wel twee maal zo veel als de verdunning die ik aangeef als 1 op 20 (uitgaande van de 80% die de vraagstelster heeft aangegeven. Bovendien is de 4% die ik aangeef een natuurlijke concentratie in karnemelk en yoghurt (4% tot ca 5%). Degene die het minnetje heeft gegeven heeft waarschijnlijk geen idee waar het over gaat; anders zou ik het graag weten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
Het verschil zit in de zuursterkte van de verschillende zuren (azijnzuur is een sterker zuur dan melkzuur) en in het feit, dat zuivelproducten zoveel eiwitten bevatten, dat zij de zuurwerking bufferen. Ik ga dat allemaal niet uitleggen, Dat is gewoon scheikunde.