Hoe zit een chemische verbranding in elkaar?

Hallo

als je een zuur of base op de huid krijgt, dan krijg je een (chemische) brandwonde.
Maar hoe verloopt dat? Wat hebben de H+ ionen daarmee te maken?

Bij een verbranding door hitte worden de huidcellen beschadigd door de warmte (water in cellen zet uit door de warmte en de cel scheurt uiteindelijk open).

Hoe verloopt de celbeschadiging van huidcellen bij een zuur of een base?

Groeten

2.8K

Antwoorden (2)

Zowel zuren als basen kunnen de huid beschadigen door de hydrolyse van vetten in de huid. Hydrolyse is de splitsing van een chemische verbinding onder opname van water.
Hierbij vindt een exotherme reactie plaats waardoor de brandwonden ontstaan.
SimonV
4 jaar geleden
Als aan vulling op het antwoord van SimonV:
De brandwonden ontstaan niet alleen door oplossen en hydrolyse van vetten.
Sterke logen (Natronloog, ontstopper = loog, en kaliloog) hydrolyseren de vetten maar lossen ook de huid op. Als je wat loog op je handen krijgt voelen ze meteen heel glad aan, omdat er een slijmerig laagje ontstaat. Zuren als zwavelzuur en salpeterzuur zijn een verhaal apart. Geconcentreerd zwavelzuur trekt zéér sterk water aan (sterk hygroscopisch). Dit effect is zó sterk, dat enkele druppels op een suikerklontje dat klontje helemaal zwart laat verkolen. (Suiker is een kool-hydraat, dus te zien als een verbinding van koolstof en water). Op de huid gebeurt precies hetzelfde. Dat heeft dus niet te maken met de H+.
Geconcentreerd salpeterzuur heeft buiten zijn zure karakter ook een nitrerende werking. Als je huid met salpeterzuur in aanraking komt zal het behalve de brandwonden ook sterk geel worden, zoals de meeste nitroverbindingen.
Zwavelzuur en salpeterzuur leiden vaak tot derdegraads verbrandingen.
Geconcentreerd azijnzuur of ijsazijn heeft zeer sterk vetoplossende eigenschappen. Omdat het de huidvetten zeer snel oplost dringt het heel diep door in de huid en krijg je snel 2e-graads verbrandingen.
Wikipedia gaat eigenlijk te weinig in op de gevaren van sterke zuren en basen. De gevolgen zie je af en toe op de TV als er weer eens een slachtoffer is dat met zuur is overgoten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Mooi antwoord. +
Ook mooie wiki verwijzingen ;-)