Hoe kan een muon door alles heen schieten?

Ik vind dit vooral raar, omdat een muon zoveel meer massa heeft dan een elektron.

P.S. Is de reden waarom een neutrino door alles heen kan schieten hetzelfde als voor een muon?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
Thecis
4 jaar geleden
Het neutrino is zeer , zeer licht, en geen lading. Altijd hoge snelheden (relativistische snelheden). Neutrinos hebben nagenoeg geen interactie met andere materie. Heel soms wel, daarom zijn er enorme baden met water diep in bergen gelegd met enorm gevoelige lichtsensoren. En af en toe is er een miniem flitsje. Dat is een neutrino die toch (tegen de kansen in) een interactie heeft met de ons bekende materie.

Antwoorden (1)

Een muon is een elementair deeltje. Net zoals een elektron en zoals quarks. Een muon komt voor in het standaard model van elementaire deeltjes (het is een lepton, zie link 1). Veel kleiner worden de deeltjes niet.

Als we kijken naar wat materie is, moeten we inzoomen. Uiteindelijk zien we dan de atomen. Dit zijn echter geen bolletjes. Dit is een kern met daar omheen een soort wolk waar een elektron zit (of meerdere elektronen). Maar zoals ik in een andere vraag al vertelde, die wereld van de quantum mechanica is nogal absurd, een ver van ons bed show. Die elektron kan je namelijk niet aanwijzen. Die "wolk" is een kans dat we het elektron op die betreffende afstand zien. Anders gezegd, dat elektron gaat zo hard dat we het als een soort streep zien. Het is overal en daardoor eigenlijk ook nergens tegelijk.

En wat zit er tussen de kern en het elektron? Dat is de essentie, daar zit niets. Echt niets. Geen lucht of zoiets want lucht is een gas, dat bestaat uit atomen en we zitten al binnen de atomen te kijken. Voor een waterstofatoom geldt dat 99.9999999999996% van het gehele atoom helemaal niets is. Voor de zwaardere atomen zal dit iets minder zijn (wellicht "maar" 7 of 8 negens achter de komma). En dit beantwoord ook meteen de vraag. Een muon "schiet" door alles heen omdat het merendeel van de stof waar ze doorheen gaan helemaal niets is.

Maar we hebben ook nog een tweede aspect, namelijk snelheid. Bronnen van muonen, zie link 3. Muonen komen bij de aarde aan met snelheden in de orde van de lichtsnelheid. Dan heb je puur door snelheid al een voorsprong. Daarbij komt dat omdat ze zo snel gaan, ze een korte afstand zien (time dilation, relativiteitstheorie, heel fout gezegd, als je heel hard gaat, gaat je tijd langzamer en worden afstanden korter). De muonen zien dus niet 100 km atmosfeer, maar wellicht meer in in de orde van 100den meters. Dit is ook aangetoond. Vanwege het verval (wat maar kort duurt), zou je verwachten dat veel minder muonen op het aardoppervlak aankomen dan dat je zou berekenen o.b.v. halfwaardetijd. Dit is 1 van de bewijzen dat relativiteit klopt.
Wanneer muonen op het aardoppervlak aankomen, kunnen ze enkele tientallen meters in de grond doordringen. Veel verder komen deze deeltjes dan ook niet meer.

Samenvattend:
- muonen zijn elementaire deeltjes
- grootste gedeelte van het atoom is helemaal niets
- muonen hebben zéér hoge snelheid
- penetreren ver, maar schieten niet door alles zomaar heen.
Thecis
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, ik snap alleen nog niet hoe het kan dat een elektron (ook een elementair deeltje) niet door alles heen schiet. Nogmaals bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
Thecis
4 jaar geleden
@mens123
Een elektron kan hetzelfde doen. Alleen liggen de snelheden van deze deeltjes veel lager waardoor het penetrerend vermogen veel lager ligt. Maar mocht je elektronen versnellen tot relativistische snelheden, zal je hetzelfde effect zien. Dit merk je ook met beta-straling. Dit zijn elektronen waarvan de snelheid al.iets hoger ligt (maar nog niet zo hoog als bij muonen). Die kunnen ook al wel behoorlijk penetreren (gaan al door de hand (opperhuid) heen).