Wat moet ik me voorstellen bij een golf die niet uit deeltjes bestaat?

Sommige mensen dachten vroeger dat licht alleen een golf was, nu weten we dat licht zich kan gedragen als een golf én als deeltjes (fotonen). Wat ik niet snap is hoe ik me een golf moet inbeelden die niet uit deeltjes bestaat. Ik hoop dat hier iemand is die dit voor mij kan verduidelijken.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
LeonardN
4 jaar geleden
Ik denk dat deze zin je vraag beantwoordt (het beantwoorde de vraag voor mij iig): https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment
"Met het interferentie-experiment van Young trachtte hij rond 1805 de vraag op te lossen of licht uit deeltjes bestond of uit golven die door >>>een of andere ether<<< reizen, net als geluidsgolven door de lucht." Dus het was niet per se zo dat men dacht dat licht een golf was zonder deeltjes, maar dat men niet wist door welke deeltjes licht zich dan voortbewoog (mocht het enkel een golf zijn).
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Het spijt me te zeggen dat ik zelf weet hoe dit werkt, maar dat het totaal niet duidelijk wordt gemaakt met de quote die je hebt gegeven. Mocht deze zin(nen) het voor jou duidelijk maken, dan vrees ik dat je de essentie niet mee krijgt. Het beginsel hiervan ligt al heel erg anders dat wat de tekst weergeeft.
Thecis
4 jaar geleden
@LeonardN
Geduld is een schone zaak. Je kent me al langer en weet dat ik graag hierop antwoord geef en mijn kennis deel. Op deze manier terug komen, vind ik zeer onbeleefd en zelfs op het beledigende af. Tracht wat meer geduld te hebben en dan verschijnt er vanzelf een antwoord van mij.
LeonardN
4 jaar geleden
@mens123 Bedoel je nu te vragen hoe mensen zich vroeger een golf probeerden voor te stellen zonder deeltjes of hoe men dat nu voor zich ziet?

Antwoorden (3)

Wanneer jij een steen in het water gooit dan zie je kringen in het water die vanaf het punt waar de steen het water raakte steeds groter worden.
Feitelijk zie je hoe de energie zich vanaf dat punt verspreidt.

Zet je een bootje in het water en je gooit nogmaals die steen, dan zul je opmerken dat het bootje wel op een neer beweegt in de golf, maar er niet door verplaatst wordt.

Dat is energie als een golf.

Het water zélf bestaat wel uit allemaal deeltjes en de bewegen, net als het bootje wel op en neer met de golf, maar zij nemen de energie niet op. Zodra de golf weg is wordt de oude rusttoestand van het waterdeeltje weer aangenomen.

Kijken we naar de steen die jij gooide. Dat is echt een deeltje wat zich door de lucht verplaatste. De steen zélf neemt de energie mee.

Het gekke is dat licht allebei kan soms lijkt het zich te gedragen als het water in een golf. En soms als die steen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Het deeltje-golf dualisme:
Golf en deeltje zijn begrippen uit onze macrowereld en moeten hier niet letterlijk opgevat worden, beter is te spreken van deeltje- en golf-achtige entiteiten.
Je kunt in de macrowereld een golfbeweging voorstellen als een transversale golf (zoals golvend water) en als een longitudinale golfbeweging. In de longitudinale beweging zie je verdichtingen (zoals bij geluidsgolven). Zo'n verdichting zou je erg versimpeld als een deeltje kunnen zien. Het is echter wel een erg simpele voorstelling, maar het geeft een beetje een idee.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Golf_(natuurkunde)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Wat is een transversale golf, of een longitudinale golfbeweging?
Dit is in onze beleving ook heel erg moeilijk voor te stellen. Het gaat namelijk in tegen alles wat we in het dagelijks leven mee krijgen.

Wanneer we naar licht kijken, naar de individuele fotonen, moeten we kijken naar de quantum mechanica. En daar lopen we al direct tegen een probleem aan. Deze wereld voldoet aan (voor ons) zulke absurde regels dat ook de daadwerkelijke wereld aldaar moeilijk uit te leggen is. Elke analogie, alles wat we proberen uit te leggen is per definitie niet hoe het is. Dat we dat alvast weten :-)

Fotonen zijn dus zowel deeltjes als golven. Soms wordt het wel eens getekend als (zie link 1). en dan echt linksboven, waar wave staat. Deze golf is niet langer dan wat je daar getekend ziet.
Maar hoe kan je je dit voorstellen. De vergelijking van de boot van Oze vind ik een hele mooie. Ikzelf visualiseer het anders.

Denk aan een atoom. Voor het gemak een bolletje (ook niet goed, maar het gaat om het idee). Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de atomaire wereld NOOIT stilstaat. Het is waanzinnig druk. In de gasfase schiet alles om je heen. In de vloeibare en vaste fase zelfs meer, zitten de atomen op een redelijk vaste plek. Maar ze schudden heen en weer, van voren naar achter (een gifje van een voorbeeld in link 2). Alsof je een hele school vult met kinderen met allemaal heel zwaar ADHD en vervolgens zuurstokken gaat uitdelen. Niets staat stil.

Als je dan kijkt naar 1 atoom, gaat dat heen weer, op en neer, voor naar achter. Maar wel in een ritme. Het is niet willekeurig. Dit kan je zien als een golfbeweging. Licht lijkt daar een beetje op. De energie (of anders gezegd het deeltje) gaat heen en weer. Het maakt een golfbeweging (al reizend of op z'n plek).

Zoals ik al zei, welke uitleg je ook doet, het doet afbreuk aan wat het werkelijk is. Er zijn maar weinig mensen die het zich daadwerkelijk kunnen voorstellen wat het echt is. Maar hopelijk kan je het je op deze manier iets beter visualiseren.
Thecis
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Zou de minner kunnen aangeven wat diegene die juist vindt aan dit antwoord?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als uit een vraag duidelijk blijkt, dat iemand helemaal niet thuis is in de kwantummechanica is het de kunst van het onderwijs om een moeilijk iets héél simpel uit te leggen zodat het een beetje gevisualiseerd kan worden. Met atomen lukt dat echt niet.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161
Ehh, er staat echt niets in dit antwoord wat een middelbare scholier niet zou kunnen begrijpen.
Als je je vragen stelt over de dualiteit van licht dan kom je altijd op een punt dat je iets niet meer simpel uit kan leggen.
Dit antwoord slaagt daar juist wel in.
Thecis
4 jaar geleden
Dank. Waardeer ik zeer!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, het is soms moeilijk voor te stellen hoe moeilijk sommige dingen zijn om je voor te stellen :P
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Alsof je een hele school vult met kinderen met allemaal heel zwaar ADHD en vervolgens zuurstokken gaat uitdelen." Hahaha.... ge-wel-dig ! :'-D Alleen voor die zin verdien je al een plus !
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ mooi. Met onze ogen niet waarneembaar. Prachtig maar bovenal boeiend uitgelegd.