Hoe heet het scheikunde bakje met 12 kolommen en 8 rijen?

Wij hebben vandaag gebruik gemaakt van een klein bakje in de les. Het was een bakje van ongeveer 12 bij 8 centimeter met allemaal kleine “buisjes” die ingebouwd waren. We moesten gebruik maken van indicators en zo de pH berekenen van sommige stoffen. Nou ben ik erg nieuwsgierig naar hoe het bakje heet.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.4K
Thecis
4 jaar geleden
@elder161
Het zijn gewoon kleine reageerbuisjes en kan je gebruiken voor wat je maar wil. Ook voor pH metingen. Het is wat onconventioneel, maar het kan wel.
Op een lab gebruikten ze deze platen om de LC-MS buisjes in te plaatsen omdat dat zo goed paste. Dus voor vele mogelijkheden te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
96-well microtiterplaat U-vorm PS, 323ul, afm 127,8x85,6mm
https://www.boomlab.nl/product/96-well-microtiterplaat-u-vorm-650173-650173

Antwoorden (2)

Zo'n bakje heet een microtiterplaat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Plus. In de wandeling heet een microtiterplaat ook 96-wellsplate of ELISA-plate.
Zo'n plaat heet een well-plaat of multititerplaat (in het Engels is het een microtitre plate, well-plate of microplate (deze laatste heb ik maar weinig gehoord). Het zijn inderdaad 96 vakjes, kleine reageerbuisjes met een inhoud van ongeveer 200 tot 250 µL.

Er zijn 2 basisvormen. de U-vorm, met dus een rond onderkant. Deze platen worden meestal gebruikt voor het mengen of overpipetteren van mengsels. Er zijn ook de platbodems met dus een platte onderkant. Meestal zijn deze goed doorzichtig voor het uitvoeren van ligand-binding assays (zoals ELISA).

de 96 well platen zijn standaard ongeveer 1 cm hoog. Er zijn ook hogere varianten met een hoger volume (ik ken ze tot ca 4 cm hoog met een inhoud van ongeveer 1 mL).

Overigens zijn deze platen er ook in 384 well uitvoering (alleen maar ca 1 cm hoog). Het is dan 24 bij 16 vakjes. Buitenmaten van ca 8 bij 12 cm is hetzelfde. Deze 384 platen worden veelal door pipetteerrobotten gebruikt. Er zijn ook 1536-platen (zie Engelse wiki), maar deze heb ik zelf nooit gebruikt gezien. Deze kan je als mens eigenlijk niet gebruiken
(Leuk detail, op de well platen op de Engelse wiki zie je een barcode. Waarschijnlijk zijn dit de platen van de Meso Scale Diagnostics die elektrochemoluminiscentie doen. Ofwel, laten oplichten met stroom en vervolgens met een gekoelde camera (CCD-chip bij -30°C) een foto maken).
Thecis