Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het vriespunt/ stolling van etherische olie?

Ik heb een vraag mbt het vriespunt van etherische olie van citroen! Ik heb een likeur met een alcohol percentage van 37% die in de vriezer (-18) uiteindelijk toch bevriest! De likeur is gemaakt van etherische olie van citroen. Kan de hoeveelheid etherische olie ervoor zorgen dat het vriespunt hoger word waardoor de likeur toch bevriest?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

vriespunt van alchol is (-114 °C), van water (0°C). Bij 20% alcohol is het vriespunt dus 0.2 * -114 + 0.8 * 0 = -22 graden. Bij 40% alcohol is het vriespunt dus 0.4 * -114 + 0.6 * 0 = -44 graden. Het vriespunt van etherische olie ligt rond de -10 graden, dus wanneer de helft van de likeur uit de alcoholische drank bestaat zou dat idd kunnen. Net iets teveel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Reddie
4 jaar geleden
Kan de min toegelicht worden?
gvrox
4 jaar geleden
Ten eerste reken je zo niet het vriespunt uit, en ten tweede lijkt het me sterk dat de likeur voor de helft uit olie bestaat.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding