Is alles bevroren?

We gebruiken water als onze manier om temperatuur te meten, onder 0 graden bevries het (wordt het hard) en boven 100 graden kookt het (en condenseert het naar waterdamp). Maar als we op zo'n manier zouden kijken naar bijvoorbeeld steen, dat is vast tot het tot een temperatuur komt van 650-1200 graden Celcius (afhankelijk van de samenstelling) dus dan smelt het tot magma of lava. Dus betekend dat dat steen onder de temperatuur eigenlijk bevriest. Net zoals water komt het dan onder een temperatuur waar het een vaste stof wordt. Zo zit het dan dus ook met staal. En zal dit dan betekenen dat eigenlijk alle vaste stoffen bevroren kunnen zijn zoals glas, plastic, rubber enzovoorts. En hoe zou het dan zitten met hout en aarde.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Water word niet gebruikt om de temperatuur te meten. Maar het smeltpunt van water komt wel overeen met het nulpunt van de Celsiusschaal.
Daarnaast gebruik je net de verkeerde term. Alles is in vaste vorm. Een stuk staal kun je smelten en vervolgens af laten koelen en het dus stolt.
Bevriezen gebruikt men eigenlijk alleen wanneer stoffen stollen onder 0℃. Dus wanneer
Hout en aarde bevriest omdat het vaak vol zit met water. Aarde of hout zelf kan niet bevriezen. Maar de grond bevriest doordat er water in de aarde zit die dan bevriest.

Is dit enigszins duidelijk?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja en nee....

Strikt genomen is de term "bevriezen' alleen gereserveerd voor water.
Een andere, zuivere, stof kan in principe dus niet bevriezen. Kip, b.v. kan wél bevriezen, maar dat is geen zuivere stof. Feitelijk is het het water in de kip die bevriest.

Vervang je jouw vraag met "Zijn alle vaste stoffen gestold ?" dan heb je jouw vraag in de juiste terminologie.

In algemene termen kun je die vraag dan met 'ja' beantwoorden. Toch ook weer niet alles. "Stollen" vereist dat het materiaal daarvoor vloeibaar was. Niet alle stoffen kennen een vloeibare fase.
B.v. hout is wel een vaste stof, maar er zijn geen omstandigheden denkbaar waarin het vloeibaar zou worden. Dus kan het ook niet stollen. Het is gewoon een vaste stof.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Is alles bevroren: NEE (alleen water bevriest idd)

Wellicht bedoelde je de vraag anders:
Zijn alle stoffen vaste stoffen: NEE (maar veel wel) https://nl.wikipedia.org/wiki/Vloeistof#Bij_kamertemperatuur_vloeibare_stoffen_(scheikunde)
Waren alle stoffen die nu vast zijn ooit vloeibaar: NEE
Zijn alle stoffen die nu vast zijn naar vloeibaar en terug te krijgen: NEE
(Een NEE is al snel het antwoord als je het woord -alle- in de vraag stopt)

Wellicht heb je hier wat aan om de basale ideeën en termen te snappen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Fase_(stof)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Faseovergang
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stolling
https://nl.wikipedia.org/wiki/Smelten_(faseovergang)

Er zijn veel stoffen die van vast naar vloeibaar kunnen(smelten) en weer van vloeibaar naar vast(stollen), maar het is dus niet gezegd dat elke stof van vast naar vloeibaar en/of van vloeibaar naar vast kan. Sommige stoffen zullen ontbranden voor ze smelten, bijvoorbeeld plastics die thermoharders zijn.

"zoals glas, plastic, rubber"
-Glas kan je op hele hoge temperaturen vloeibaar maken.
-Bij plastic ligt het eraan of het een thermoharder of thermoplast is
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermoharder
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermoplast
-Rubber is een thermoharder:
https://www.utwente.nl/onderwijs/pre-university/pre-u/begeleiding/profielwerkstuk-helpdesk/scheikunde/rubber/

Water is een heel makkelijk voorbeeld van de faseovergangen, maar er zijn veel meer soorten verbindingen die dus niet allemaal zo makkelijk of helemaal niet over kunnen gaan van de ene naar de andere toestand.

Hier iemand die uitlegt dat hout waarschijnlijk datzelfde probleem kent als thermoharders
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/12736-waarom-kan-hout-niet-smelten/
Ook was hout niet eerst vloeibaar en is toen gestold.
Veel metalen (alle?!) kunnen wel smelten (en weer stollen).
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Hout en aarde zijn heel lastig om iets over te zeggen omdat het geen simpele verbindingen zijn. Het is eigenlijk een hele mix van moleculen, waarvan sommige weer zullen verbranden en andere zullen smelten. Water is een veel simpelere stof, het is enkel H2O. En metalen zijn nog simpeler, dat zijn enkelvoudige stoffen. Wellicht kan je zeggen (ik wordt hier graag op tegengesproken) dat hoe groter het molecuul, hoe groter de kans dat het niet smelt, en dat als een stof uit meerdere moleculen bestaat het sowieso niet meer goed te zeggen dat het kan smelten.
Thecis
4 jaar geleden
Kort door de bocht gezegd, kan je dat inderdaad stellen. Het merendeel zal er aan voldoen. Een betere toevoeging zou zijn:
Hoe groter de moleculen, hoe hoger de temperatuur die nodig is om de boel te laten smelten.
Hoe groter de mix van moleculen, hoe groter de kans dat het niet te smelten is. Op elke definitie die je maakt, kan je tal van uitzonderingen hierin bedenken omdat er gewoon veel variabelen zijn.