Zou een dag ooit 25 uur gaan duren?

Vrijwel iedereen weet wel dat één etmaal 24 uren duurt.
Maar wat ik me afvraag, zou er een moment komen dat het ooit 25 uren gaat duren? Bijvoorbeeld als de aarde langzamer gaat draaien?

4 jaar geleden
5.7K
LeonardN
4 jaar geleden
Antwoord verwijderd en verduidelijkt. Wat wil jij weten? Of we ooit een 25-uurs klok (of 24 uur en 1 seconde) klok gaan voeren, of dat de tijd die de aarde erover doet langer gaat duren om rond te draaien?

Antwoorden (4)

De aarde verliest (heel langzaam) snelheid. Wanneer er geen bijzonderheden gebeuren zal de aarde op den duur in een geosynchrone baan om de zon komen. D.w.z. dat altijd dezelfde zijde naar de zon is gekeerd. Net zoals de maan nu altijd dezelfde kant naar de aarde keert.
Dan duurt een dag dus 'eeuwig'.

Dat zal echter nog heel, heel lang duren. Waarschijnlijk zo lang dat andere gebeurtenissen meer en een grotere invloed zullen hebben.
Denk aan botsingen, verstoringen van de baan van de aard maar ook het einde van de zon als ster en de grote kans dat de aarde daarbij verzwolgen wordt.

Dus om kort te gaan: in theorie is het zeker mogelijk. De praktijk is echter weerbarstig. Niets is dus zeker.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Je hebt het over het natuurkundige effect. De vraag gaat over uren in een dag. Gaan we dat aanpassen? Daar zeg je niets over.
Dat de aarde langzamer gaat draaien is een feit (ok kan in theorie opsnellen, maar de vraag geeft het ook als stelling). Wat gaan we daar mee doen? Meer tijdseenheden in een dag (25 uur in een dag), of (het in mijn ogen enige alternatief) een aanpassing aan de seconde?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
@LeonardN
Jij leest de vraag duidelijk anders dan ik.
Maar uit de zin: "Bijvoorbeeld als de aarde langzamer gaat draaien?" maak ik op dat de vragensteller bedoeld te vragen of de dag langer kan worden ? Niet of we nieuwe afspraken gaan maken. Dat laatste kan natuurlijk altijd. Dat is toekomstmuziek. Daar kan geen zinnig mens wat over zeggen.
LeonardN
4 jaar geleden
De vraag is inderdaad onduidelijk. 1. Gaat de aarde langzamer draaien (zo langzaam dat dat met het huidige uur 25 uur lijkt)
2. Gaan we als de aarde langzamer gaat draaien ooit naar 25 uur in een dag ipv 24 uur in een dag. Daar kan geen zinnig mens wat over zeggen.
Tuurlijk wel we hebben grofweg drie mogelijkheden: -24 uur aanblijven houden zonder aanpassing>Zodat de ochtend eke dag anders valt. (heb je niets meer aan tijd ten opzichte van dagritme, elke dag een andere starttijd werk)
-De dag met incrementele stappen verhogen, dus na x-miljoen jaar zit je met een "24uur 38 minuten en 7 seconden" dag. Wordt een hele gekke klok.
-(of wat in mijn ogen de enige optie is)Steeds een kleine wijziging van de seconde (wat ook een probleem oplevert, aangezien oude klokken niet langzamer gaan lopen).
Nee voor die tijd zullen we een andere waarde geven aan een seconde. Een dag wordt dan wel langer, maar zal nog steeds 24 uur blijven.
Het duurt overigens (als de vertraging doorgaat zoals dat de laatste 100 jaar gebeurt is 50.000 jaar voordat een dag 1 seconde langer duurt. Dus 180 miljoen jaar voor een uur.
---
Als je vraag is zou een dag ooit wat we NU 25 uur noemen gaan duren, dan is dat waarschijnlijk

Ja, maar dat duurt met de huidige ideeën behoorlijk lang.
---
Gaat een rotatie van de aarde ooit 1/24ste deel langer duren dan het nu duurt? > Waarschijnlijk wel.

Gaan we een ooit een klok krijgen met 25 uren (in een dag) > Haast zeker niet.

Dat zal dan namelijk in stappen moeten gebeuren en zou je dus ergens halverwege ook met een 24 uur/27 minuten/15 seconden dag zitten. Andere optie is dan veel handiger.
Toegevoegd op 24 april 2019 12:05: tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Een soortgelijk probleem was er met de kilo toen het nog werd vastgesteld aan een fysiek object. Als dat object moleculen verloor werd de kilo minder zwaar, maar bleef een kilo wegen.
Nee, het maakt namelijk niet uit, de tijd is in het leven gebracht door de mens, het enige verschil is dat de zon eerder of later opkomt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
de tijd is in het leven gebracht door de mens Dan maakt het toch JUIST uit voor de mens?!
Snanzy
een jaar geleden
Nou.. hij heeft een punt, maar mensen zullen wel een manier vinden om het te fixen net zoals een schrikkeljaar, want dat was ook gewoon een fout in hun systeem van tijd
Over ongeveer 200 miljoen jaar zal de aarde zo langzaam gaan draaien dat een dag 25 uur duurt.
Ter vergelijking, de aarde ontstond 4,5 miljard jaar geleden, de mens bestaat nu 200.000 jaar en over 5 miljard jaar ontploft de zon en leven wij niet meer in ons zonnestelsel.
Kortom, vermenigvuldig de al lange evolutie van de homo sapien met 1000 en dan zal een dag 25 uur duren.
Maar om te zeggen dat de mens dan nog zal leven, dat kunnen we niet zeggen want de mens kan al binnen 100 jaar uitgeroeid worden door de klimaatverandering, en als je al de kansen bij elkaar optelt is er zo’n 2/3 kans dat de mens het zal overleven tot er een 25 uur dag is.
Dus op jouw vraag: ja, het is mogelijk om een 25 uur dag te hebben.
Maar het zou natuurlijk ook niet kunnen, maar dat kunnen wij niet bepalen.
een jaar geleden