als fotonen geen massa hebben, hoe kunnen ze dan worden beinvloed door zwaartekracht?

Als licht, dus fotonen niet uit een zwart gat kan ontsnappen moet het toch massa hebben?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
teusvh
5 jaar geleden
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/7044
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/187285-zwaartekracht-op-massaloze-deeltjes/
Met het antwoord op deze vraag hebben meer leerlingen moeite.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Omdat fotonen ondergeschikt zijn aan quantum.
Thecis
4 jaar geleden
@Yen
Die moet u me uitleggen. Ik heb geen flauw idee wat u bedoelt.

Antwoorden (1)

Een foton gaat recht door de ruimte. Massa trekt niet aan het foton.

Maar de ruimte zélf wordt wél beïnvloed door massa: Het kromt.
Bij hele grote massa's kromt de ruimte zo sterk dat het, simpel gezegd, naar binnen spiraalt. Het foton 'denkt' dus dat het recht door de ruimte gaat maar omdat de ruimte zelf naar binnen spiraalt doet de foton dat ook.

Het idee is een beetje vergelijkbaar met een boot (de foton) die langs de rand van een draaikolk (het zwarte gat) vaart.

De stuurman in de boot houdt continu het roer recht (net zoals het foton dat altijd recht vooruit gaat), maar door de stroming van de draaikolk draait de boot toch met de draaikolk mee het hoekje om. Is de draaikolk sterk genoeg, en komt de boot te dicht in het centrum dan kan 'ie zelfs door de draaikolk verzwolgen worden.
---
Plaatje toegevoegd, ter verduidelijking.
Toegevoegd op 11 april 2019 08:28: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix