Hoeveel water kan een spons opnemen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K
Amadea
5 jaar geleden
Een natuurspons of een kunstmatige, en van welke afmeting?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is inderdaad leuk om uit te proberen. vroeger eens een spreekbeurt over gedaan op school. het is verbazend om te zien hoeveel meer water een natuurspons kan opnemen.

Antwoorden (2)

Deze vraag is op deze manier niet goed te beantwoorden....

Je geeft niet aan om wat voor spons het gaat of welke afmetingen. Hoe lang de spons al uit het water is, of 'ie op een oppervlak ligt of vastgehouden. Hoe hard wordt er in het laatste geval in geknepen ?
Wil je dat oprecht weten, dan zul je hier het antwoord ook niet krijgen, vrees ik.

De beste tip is dan om het gewoon zelf eens uit te proberen. Zo moeilijk is dat ook weer niet. En wellicht leer je er nog wat van !

Toch kan ik je wel een deel van een antwoord geven:
Op het moment dat je een spons uit het water haalt dan zijn alle holtes gevuld met water.
Echter, zodra je de spons uit het water haalt zal deze leeg gaan lopen. Eerst snel, daarna steeds langzamer.
Dit proces gaat door totdat de spons uiteindelijk kurkdroog is.

Het antwoord is dus: dat loopt van 100% tot 0% en alles daar tussenin.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Een goede spons heeft een absorptievermogen van 20 keer het droge gewicht.

Een nader gespecificeerd antwoord kan pas worden gegeven als vraagsteller duidelijk maakt om wat voor een spons het in zijn geval gaat.
Amadea