Als twee niet even grote water golven met elkaar botsen wat gebeurt er dan precies?

En wat gebeurt er na dat ze op elkaar gebotst zijn? Gaan ze dan verder met dezelfde eigenschappen of anders?

erotisi
5 jaar geleden
1.8K
LeonardN
5 jaar geleden
+Voor de vraag ook. Mag wel weer eens terugkomen de +GV.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De golven lossen op met dezelfde eigenschappen.

Antwoorden (1)

De amplitude van de golven tellen op.
Als in:
Golf 1 = 2m
Golf 2 = 3m
Bij botsing wordt dat: 2m + 3m = 5m
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
En wat gebeurt er daarna? Is die golf van 5 meter nu een nieuwe golf die de kant op gaat van de 3m golf, maar dan langzamer? Spat deze (grotendeels) uit elkaar? Gaat de golf beweging nog gewoon door daarna of sterft deze uit? Geen aanval op je antwoord, ik heb er nog niet helemaal een beeld bij wat je zegt. Althans enkel op het precies punt van raken.
2>... <3
<3 ... 2>
Zoiets? Als je hem snapt.
erotisi
5 jaar geleden
Dat is een goede aanvullling Leonard. Mijn vraag moet danook betrekking hebben op wat er inderdaad na de botsing gebeurt. Gaan ze ongestoord verder......?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
2>... <3
<3 ... 2> Precies :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Water is wat woeliger, maar hier een filmpje van de praktijk: https://www.youtube.com/watch?v=tiUo4CSLO8E
Theoretisch komt het neer op wat dit filmpje toont:
https://www.youtube.com/watch?v=8IRZYOC7DeU
LeonardN
5 jaar geleden
Plus iig van mij.
erotisi
5 jaar geleden
Ok , dus als de golven wel gelijke grote hadden zou het effect hetzelfde zijn? Deze heffen elkaar dan niet op dus, zoals destructieve interferentie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Nee, ze téllen op !
Een negatieve golf kan een even grote positieve golf dus inderdaad (kortstondig) uitdoven.
Bij destructieve interferentie komt iets meer kijken, maar het is op hetzelfde principe gebaseerd.