Ja, dat klopt. het effect daarvan zit ook in de IPCC modellen voor klimaatverandering. Relatief gaat het echter om vrij kleine hoeveelheden omdat er al zoveel water is.
tinus1969
5 jaar geleden
In de scheikunde wordt waterdamp aangeduid met H2O(g). Het is niet zichtbaar met het menselijk oog als er zich geen condensatie in voordoet. Het condenserende water uit de damp is wel zichtbaar omdat de omgevingstemperatuur onder het dauwpunt ligt. Het dauwpunt is de temperatuur waarbij de lucht met waterdamp verzadigd is, zodat er wolkenvorming of dauwvorming optreedt zodra de temperatuur bij gelijkblijvende dampdruk daalt.
Sinds de industriële revolutie worden er grote hoeveelheden extra broeikasgassen toegevoegd aan de atmosfeer. Het is deze uitstoot van de broeikasgassen, zoals CO2, methaan (CH4), lachgas (N2O), fluor bevattende gassen en ozon (O3) die waterdamp veroorzaakt.
De extra waterdamp in de lucht zorgt voor meer opwarming, waardoor de lucht nog meer waterdamp kan bevatten, waardoor de aarde nog verder opwarmt enzovoort, enzovoort, enzovoort. De hoeveelheid waterdamp kan niet onafhankelijk door de mens worden verkleind of vergroot.
De mens voegt dus door middel van de uitstoot door de industrie extra waterdamp toe aan de atmosfeer. Het broeikaseffect van waterdamp versterkt zichzelf en staat bekend als de wet van Clausius-Clapeyron.
Waterdamp versterkt de opwarming die wordt veroorzaakt door de uitstoot van andere broeikasgassen.
https://www.wur.nl/nl/artikel/Oorzaken-klimaatverandering-1.htm