Is een volgeladen accu altijd zwaarder dan een lege accu of alleen als deze gebruikt wordt?

Op de vraag of een volle accu meer weegt dan een lege is het antwoord standaard, ja maar heel miniem: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/181660/geladen-accu-zwaarder-ongeladen-volgens/

Bij de berekeningen zie je dan dat dat gebaseerd is op het feit dat een volle accu een voltage heeft en bijv. een capaciteit van 100 Ah. Dat betekent dat die accu in principe een uur lang een stroom van 100 Ampere kan leveren. Volgens E=mc^2 heeft E dan een bepaalde waarde zodat er ook massa aan toe te rekenen is.
Maar die ampere en voltage is een bepaald vermogen. Dat vermogen wordt aangesproken als het gebruikt wordt. Is dus een accu alleen zwaarder als die in een rijdende auto zit of ook als deze eruit is? Maw heeft de potentiele energie die erin zit al massa of pas bij de stroming daarvan?
Of is het gewicht hetzelfde omdat bij een goed gesloten accu de hoeveelheid atomen precies hetzelfde of deze nu leeg of vol is? Zo niet kun je dan ook zeggen dat de lagere massa voor een lege accu toe te schrijven is aan de electronen die door de kabels naar de motor gaan en dus verloren gaan?

erotisi
5 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het hangt ervan af hoe je ernaar wilt kijken. Als het een praktische vraag is, is het antwoord dat er geen verschil is. Weeg maar eens een volle en een lege accu, dan zie je geen verschil.
Echter als je de speciale relativiteit erbij betrekt en het dus meer een theorie-vraag wordt dan is het antwoord dat een volle accu meer massa heeft dan een lege, alleen al vanwege het feit dat die meer energie bevat. Het massaverschil kun je inderdaad berekenen met E = MC² wat voor een 12 V 100 AH accu neerkomt op ongeveer 1/20 microgram.

Antwoorden (1)

Een volgeladen accu is altjd zwaarder. Die bevat immers hoe dan ook meer energie, los van de vraag of die kan stromen.

Mbt je specifieke redenering:
"Maar die ampere en voltage is een bepaald vermogen. Dat vermogen wordt aangesproken als het gebruikt wordt. Is dus een accu alleen zwaarder als die in een rijdende auto zit of ook als deze eruit is?"
Dit zijn 'non-sequiturs. Elke volgende zin volgt niet uit de vorige, op geen enkele wijze.
tinus1969