Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Blijft aluminium reageren op loog?

Ik heb zeep gemaakt, met vet en loog (gemaakt van gootsteen ontstopper,) een deel van mijn staafmixer is zwart geworden en bleek dus van aluminium. Kan ik die staafmixer beter weggooien, òf alleen voor nog meer zeep maken gebruiken, òf na goed schoonmaken ook voor eten malen ff gebruiken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je mixer is het laatst in aanraking geweest met zeep.
Eventuele loogresten spoel je weg met water.
Het zwart is Aluminiumhydroxide en dat is onschuldig.
Geschikt dus voor eten malen.
P.S. Als het een Bamix is wil ik hem wel van je kopen.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 27 januari 2019 23:02: tekst
Reddie
5 jaar geleden
Aluminium reageert altijd op loog. Het vormt eerst aluminiumhydroxide en waterstof en ontleedt verder (bij drogen) in een poedervormig aluminiumoxide en water.
Bedenk, dat aluminium altijd reageert met alle sterk of zelfs zwak alkalische stoffen en ook met zwak zure stoffen (denk dus ook aan het bereiden van groenten en vlees die vaak niet neutraal zijn). Reeds in de jaren '80 werd aangegeven, dat aluminium bijdraagt aan het veroorzaken van Alzheimer. Het is ook niet voor niets, dat kookpannen tegenwoordig altijd van roestvrij staal zijn óf geëmailleerd.
Ik gebruik zelf nooit aluminium kookgerei.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding