Een stofexplosie is een explosieve verbranding van stof, met zuurstof uit de lucht. Wanneer stof en lucht in een bepaalde verhouding aanwezig zijn en er een ontstekingsbron aanwezig is, bijvoorbeeld in de vorm van een statische ontlading of broei in een laag stof, kan een explosie plaatsvinden.

Stofexplosies kunnen voorkomen in een laadruim van een schip of in meel- of suikersilo's. Ook in fabrieken is het fenomeen stofexplosies onder de aandacht gekomen door het opnemen van de ATEX 137-richtlijn in de Arbowet. Deze richtlijn is van toepassing op werkplekken waar een potentieel explosieve omgeving heerst. Het verplicht de werkgever een veilige werkplek voor het personeel te creëren.

Eigenlijk zijn alle niet-geoxideerde stoffen brandbaar. Daarom dienen fabrieken met productie van meel, diervoeders, melkpoeder, houtstof, metaalpoeders enzovoorts na te gaan of de voorwaarden voor het ontstaan van een stofexplosie aanwezig kunnen zijn. Onder zulke omstandigheden past men vaak cyclonen toe en worden de elektrische installaties explosieveilig ontworpen.
Het is dus onder extreme gevallen mogelijk dat het ontploft.
Toegevoegd op 22 januari 2019 11:41: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat is nu het antwoord?
Bloem is wel explosief, maar als je thuis gaat bakken, ontstaat er echt geen explosie.
Bloem is inderdaad een niet geoxideerde stof, waardoor ontplofbaar.
Broodfabrieken etc moeten daardoor wel allert zijn op ontploffingsgevaar. Hier worden namelijk grote hoeveelheden bloem verwerkt.
Waardoor zou daar een stofexplosie kunnen ontstaan?
Door verplaatsing van lucht moet de bloem een stofwolk of stoflaag vormen die gaat bewegen. Natuurlijk is er zuurstof aanwezig in de ruimte, dat de tweede factor is. Vervolgens moet er een ontstekingsbron zijn voor de ontbranding. Denk aan een oververhitte machine, statische elektriciteit, flikkerende tl verlichting.
Indien voldaan wordt aan deze drie factoren kan de eerste explosie ontstaan. Dat maakt het juist zo gevaarlijk. Die eerste explosie zorgt weer voor stofwolken, zuurstof is nog steeds aanwezig en de ontstekingsbron is duidelijk aanwezig.
Hierdoor krijg je secundaire explosies, die een bedrijf snel kunnen verwoesten.
https://www.schaapbliksem.nl/stofexplosie-en-atex/
Toegevoegd op 22 januari 2019 11:04: tekst