Welke gevolgen heeft het als iemand geïmpregneerd hout verbrand?

Op diverse kanalen op internet wordt sloophout aangeboden als brandhout. Bedrijven dienen te betalen voor het afvoeren van chemisch bewerkt hout. Dit wordt dan via diverse kanalen aangeboden en gebeurt in het geniep. Zo werkt onze buurman in de bouw en verkrijgt aldaar het sloophout. De gemeente geeft aan dat hier vrijwel niks aan te doen is hoewel het verboden is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Schadelijk voor gezondheid en milieu.
Inekez1
5 jaar geleden
Lang niet al het sloophout is geïmpregneerd, gelakt of gebeitst. Massief hout dat onbehandeld is, zoals panlatten en balkjes, zijn heel geschikt om thuis in de kachel te verbranden. Dat is schoon hout en door-en-door droog. Geïmpregneerd hout wordt vooral in de tuin gebruikt, niet in de bouw. Sloophout uit de bouw kan wel resten van verf, lak of lijm bevatten. Dat moet je niet thuis gaan opstoken.

Antwoorden (1)

Spaanderplaat, hardboard en multiplex bevatten lijm en bindmiddelen die schadelijke stoffen kunnen afgeven zoals formaldehyde. Verf kan onder meer chloorverbindingen bevatten en allerlei metaalverbindingen zoals barium, cadmium, chroom, kobalt, lood, koper, titaan en zink. Geïmpregneerd hout kan onder meer pentachloorfenol, tributyltinoxide en teerdistillaten bevatten. Gebeitst hout ten slotte bevat carbolineum of creosoot wat allemaal zeer schadelijk is voor gezondheid en milieu.
fremar