Komen er giftige gassen vrij bij het smelten van Polypropeen (PP/5) onder 170 C?

Ik zag laatst een filmpje van een jongen die dingen maakte van HDPE (2). Hij smolt dit eerst in de oven en vertelde erbij dat daar geen giftige gassen bij vrijkwamen (op 170 C). Ook zei hij dat je dit niet met andere soorten plastic kan doen, omdat die wel giftig zijn. Op youtube staan ook veel filmpjes van het smelten van Polypropeen PP (5). Ik ben met een project bezig waar ik ook plastic wil smelten alleen is HDPE (2) veel moeilijker te vinden en zou het handig zijn als dit ook kan met PP(5). De mechanische eigenschappen doen er niet toe.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Volgens deze bron niet, en is PP de meest veilige thermoplast.
https://zonderbpa.nl/bevat-polypropyleen-bpa-giftige-stoffen/
Reddie
5 jaar geleden
Bij het smelten van polyetheen en polypropeen komen geen giftige gassen vrij.
Bij het verbranden komt koolzuurgas en waterdamp vrij, die zijn ook niet giftig.
Edraket