Nee, dat is niet hetzelfde. Handelsbutaan bestaat in Nederland uit een mengsel van circa 90 % butaan met daarbij in kleinere concentraties propanen bijgemengd.

Er bestaan twee verschillende isomere moleculen van butaan. De koolstofketens van de twee soorten butaanmoleculen verschillen daarbij in de mate van vertakking:
- onvertakt, vier koolstofatomen op een rij: n-butaan, orthobutaan of gewoon butaan.
- vertakt: ISOBUTAAN (methylpropaan).
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Uiteraard heb ik ook gezocht, maar volgens een aantal publicaties en https://mijnwetten.nl/besluit-lpg-tankstations-milieubeheer is het hetzelfde.
SimonV
5 jaar geleden
Toch heb ik meer vertrouwen in de Engelse en Nederlandse Wikipedia.
Jouw bron:
“LPG: een produkt, hoofdzakelijk bestaande uit….. butaan, buteen en isobutaan (handelsbutaan) .”
Handelsbutaan zou ook kunnen bestaan uit isobutaan. Maar dat betekent niet dat het hetzelfde is. Er zit bijvoorbeeld geen propaan in isobutaan.
Butaan is te onderscheiden in n-butaan en isobutaan. Als grondstof voor de chemische industrie is dat een relevant verschil, en worden de twee soorten eerst gescheiden.
Als brandstof is dat onderscheid niet relevant, en de twee soorten butaan komen ook als één productstroom uit de raffinaderij. Bovendien zit daar ook nog wat propaan en pentaan bij, en zelfs een klein beetje ethaan en hexaan. Zolang die 'verontreiniging' niet boven pakweg 10% komt is er geen enkel probleem. Je butagasstel brandt daar prima op.