reageert koolmonoxide makkelijk met andere chemische verbindingen?

koolmonoxide is gevaarlijk. als het in de lucht komt blijft het dan (lang) hangen of wordt het reageert het met andere chemische verbindingen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
gvrox
5 jaar geleden
In de bron lees ik toch dat het wel gevaarlijk is; van elke giftige stof zou je kunnen zeggen "niet gevaarlijk als je er niet teveel van binnenkrijgt". Het gevaar zit 'm in het feit dat het een kleurloos en geurloos gas is.
fremar
5 jaar geleden
Uit je bron: Koolstofmonoxide is giftig, kleurloos en reukloos.
Reddie
5 jaar geleden
Koolmonoxide is niet gevaarlijk. Je moet er als zoogdier niet teveel van inademen.
Het blijft niet ''hangen'', net zo min als CO2, een scheet, koffiegeur, de zuurstof die planten uitpoepen, etc.
Het verspreid zich in de atmosfeer. Voor reacties, zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmonoxide

Het beste antwoord

CO kan samen met lucht een explosief mengsel vormen, maar dit gebeurt enkel bij concentraties die enkele malen de dodelijke dosis overtreffen (tussen 12,5 en 74,2 %). Wanneer CO gas zich bij brand opstapelt in gesloten ruimtes, kan dit echter wel een reëel gevaar betekenen.
Bij normale temperatuur en druk is koolstofmonoxide metastabiel. Het reageert met enkele metalen (nikkel, ijzer, kobalt, mangaan, chroom) en vormt weinig stabiele en zeer toxische nevenverbindingen: de metaalcarbonylen.
fremar