hoezo gaat de lucht binnen nooit op?

mijn broertje zegt:hoe kan het dat de lucht binnen nooit op gaat omdat je anders niet kan ademen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De lucht gaat niet op, maar als de ruimte zou zijn afgesloten zonder dat er verse lucht binnenkomt, dan raakt de zuurstof in de lucht op. Dat heb je nodig om te ademen. Als je uitademt, dan adem je stikstof uit en daar kan je als mens niets mee bij het inademen. Een slecht geventileerde kamer zal je wel hoofdpijn opleveren, omdat je zuurstof mist.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb gewerkt in een gebouw met een kluis zo groot als een halve gevangeniscel. Als je in de kluis moest zijn mocht de deur nooit dicht (was van binnenuit niet te openen). Een persoon moest buiten blijven.Je zou er in stikken.
tinus1969
5 jaar geleden
Overigens; je stik nooit door zuurstoftekort. Voor die tijd is je metabolisme al op tilt geslagen door de toegenomen CO2.
Thecis
5 jaar geleden
Nog een toevoeging.
"dan adem je stikstof uit". In feite klopt het, maar je ademt niet meer stikstof uit dan dat je ingeademd hebt. de lucht bestaat voor 79% uit stikstof, daar verandert het ademen helemaal niets aan. De zuurstof (20,9%) die je inademt wordt wel omgezet. In CO2. de concentratie zuurstof gaat naar beneden, concentratie CO2 gaat omhoog, concentratie stikstof blijft hetzelfde.
Effect blijft natuurlijk inderdaad dat als er geen verversing is, dat je dan stikt.
De lucht binnen gaat "nooit" op omdat geen enkel gebouw luchtdicht is. Er is altijd verbinding met buiten door ventilatieroosters en -systemen, door kieren en door open ramen.

Als een gebouw geheel luchtdicht zou kunnen worden gemaakt en de aanwezige lucht zou worden weggepompt dan verdwijnt de lucht inderdaad.

Maar een mens komt ook in levensgevaar in bijv. een slecht geventileerde ruimte waarin zich zeer veel mensen bevinden of waarin een kachel brandt op kolen of aardgas. Net als mensen verbruikt ook een vuur zuurstof, dat zich in de lucht bevindt. Een zuurstoftekort is gevaarlijk.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Zuurstoftekort is in de praktijk zelden het probleem. Het probleem is CO2, zowel direct (via CO2/carbonaat in je bloed), als indirect (je ademhalingscentrum in je brein meet en reageert op CO2).