Heeft het beeld dat je in een spiegel ziet vertraging?

TurfGraver
5 jaar geleden
Vertraging ten opzichte van wat?
Wat je ziet gaat met de snelheid van licht.
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/474250/vertraging-spiegelbeeld/
LeonardN
5 jaar geleden
@Turf
Met de werkelijkheid. Als je je hand optilt zal het spiegelbeeld een niet zichtbare vertraging hebben. De foton valt eerst op de werkelijkheid en valt daarna op de spiegel.
TurfGraver
5 jaar geleden
Of met het waarnemen?
Want dan komen zaken als beeld verwerken (hersens) e.d. er ook bij.
LeonardN
5 jaar geleden
Nee waarnemen kunnen we gewoon weglaten in deze. Dat geldt net zo goed voor de realiteit als de weerspiegeling. Er is een verwaarloosbare vertraging in een spiegel of je nu tijd van waarneming in de hersenen erbij optelt of niet.
TurfGraver
5 jaar geleden
Eens, maar wat de bedoeling is kan alleen de vraagsteller ons vertellen (vandaar mijn eerste reactie). ;)
Z512099
5 jaar geleden
+ goeie vraag.
LeonardN
5 jaar geleden
Als je een spiegel zou bouwen op de maan zou je een vertraging van bijna 3 seconden merken. 2 x 1,3 seconde. http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae255.cfm

Antwoorden (2)

Ja. Echter is die vertraging zo minimaal dat je het verschil niet kan waarnemen. Je hebt enkel te maken met de snelheid van het licht over een relatief korte afstand.
---
Je ziet de werkelijkheid ook vertraagd. Als je een kilometer ergens vanaf staat, dan zie je door de lichtsnelheid "pas" iets bewegen na 1/300.000ste van een seconde. Stel dat jij een kilometer van een stilstaande persoon afstaat en deze weer een kilometer van een spiegel dan duurt het 1/300.000 ste van een seconde voor jij de persoon ziet bewegen en 3/300.000ste van een seconde voor je hem in de spiegel ziet bewegen.

Dat is met de absurde van een 1 kilometer. Als je een meter van iemand afstaat dan wordt dat dus 1/300.000.000ste van een seconde.
---
absurde afstand van een kilometer
---
Alles wat afstand heeft tot de waarnemer zorgt er voor dat de waarnemer de verandering later ziet, hoe groter de afstand hoe groter de vertraging. Een beeld in een spiegel vergroot altijd de afstand tussen het object (gezien in de spiegel) en de waarnemer. Wat dus zorgt voor extra vertraging.

In de praktijk merk je dit niet, omdat het om miljoensten van een seconde gaat.
---

Rood is de afstand (en tijd) die de foton erover doet als je kijkt zonder spiegel.
Groen de afstand/tijd die de foton erover doet om bij de spiegel te komen.
Blauw de afstand/tijd die de foton erover doet om van spiegel naar waarnemer te komen.

Als het object in het midden zelf de waarnemer is dan zie je dat deze er ook al 2/300.000ste seconde op moet "wachten" voor de foton terug is.

Bedenkt goed dat dit met een km afstand is. Het is realistischer om 1/300.000.000ste te nemen, maar het principe blijft gelijk.
Toegevoegd op 17 september 2018 12:33: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
Ja
Dat komt omdat de lichtsnelheid enorm snel is en de weerkaatsing daarom enorm snel terug is.
Dit is echter zo snel dat je het niet in de merkt als je iets doet voor de spiegel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Als de lichtsnelheid heel traag was dan was het nog steeds zo dat een spiegel vertraagde, of juist meer zo.
Je kan dus beter zeggen dat lichtsnelheid, hoe snel ook nog niet kan voorkomen dat er vertraging in een spiegl zit. Dat we niet automatisch begrijpen dat elke spiegel vertraagt, dat is inderdaad omdat lichtsnelheid zo hoog is.
Enkel als lichtsnelheid oneindig snel was, of als een spiegel anders zou werken (iets met quantumparen ofzo) dan zou een spiegel vertragingsloos kunnen zijn.