Wat is de precieze techniek achter waterloze urinoirs?

gezien bij IKEA

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
6.7K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?cat=publications&sub=bbri-contact&pag=Contact28&art=433&lang=nl https://cleantotaal.nl/artikelen/watervrij-urinoir-vraagt-specifieke-schoonmaak/

Antwoorden (1)

Waterloze urinoirs zijn zo gebouwd dat de urine wegstroomt tot voorbij een afsluiter of afsluitende vloeistof. Deze afsluiting voorkomt dat de urinoirs naar urine gaan stinken. Het blijft (natuurlijk) wel nodig om de urinoirs regelmatig schoon te maken. Schoonmaak en onderhoud zijn afhankelijk van type en vereist een goede instructie.
We kunnen drie types waterloze urinoirs onderscheiden, naargelang van hun werkingsprincipe:
Type 1. De reukafsluiter bestaat uit een urinebodem waarop een vloeistof drijft met een kleinere densiteit. De urine die uit de urinepot afgevoerd wordt, sijpelt doorheen deze lichtere vloeistof en wordt naar de afvoerbuis geleid
Type 2. Onder de urinepot (A) bevindt zich een compartiment (F) dat een permanente urinelaag bevat waarin een cilindervormig lichaam (G) drijft. Wanneer het urinoir niet in gebruik is, wordt deze cilinder door de kracht van Archimedes tegen de rubberkraag van de afvoeropening gedrukt, waardoor urinegeuren vermeden worden. Wanneer iemand het urinoir gebruikt, wordt er een elektromagneet (E) geactiveerd (bv. door een infraroodsensor) die het drijvende lichaam (G) naar beneden trekt en de verse urine naar het onderliggende compartiment leidt waar het verder (via C) afgevoerd wordt
Type 3. De reukafsluiter wordt gevormd door een soort rubberen slurf die cirkelvormig is aan de ingangszijde en plat aan de afvoerzijde. Deze vernauwing aan de afvoerzijde vormt een gasdichte afsluiting. Wanneer er langs het cirkelvormige ingangseinde urine in de slurf terechtkomt, zal deze de vernauwing openen waardoor de urine kan afgevoerd worden.
SimonV