Waarom duurt het zo lang voordat thorium gebruikt kan worden als energiebron?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
fremar
5 jaar geleden
De thorium technologie staat nog in de kinderschoenen, er moet nog heel veel onderzoek worden gedaan. Wim Turkenburg: “De ontwikkeling van diverse typen Generatie IV reactoren [daaronder valt de thorium reactor, red.] naar een commercieel product waarvoor door overheden een bouwvergunning wordt afgegeven, kan nog wel een jaar of veertig vergen. We zitten dan voorbij 2050 en het klimaatvraagstuk moet dan al zijn opgelost. Je kunt je dus de vraag stellen of deze nieuwe technologie niet te laat komt.”

Het beste antwoord

Het duurt zo lang omdat nog veel vraagstukken moeten worden opgelost:
Bij kernfusie ontstaan extreem hoge temperaturen. Reactorwanden zijn niet bestand zijn tegen die extreme hitte. Momenteel wordt geëxperimenteerd met vloeibaar metaal tegen oververhitting.
De sterke gammastraling vereist extra veiligheidsmaatregelen in de centrale.
Bij het gebruik van thorium brandstoffen in gesmolten-zoutreactoren vormt corrosie van reactoronderdelen een probleem.
Om thorium in een gesmolten-zoutreactor te gebruiken, moet het chemisch worden gereinigd. Daarvoor moet nog veel technologie worden ontwikkeld en getest.

Daarnaast zou het daarvoor benodigde onderzoeksbudget in Europa – maximaal jaarlijks zo’n 20 miljoen euro – vertienvoudigd moeten worden. Maar ook met voldoende middelen hoeft niemand op een snelle doorbraak te rekenen.
SimonV
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat komt omdat begin jaren 90 in de meeste West-Europese landen en de Verenigde Staten besloten is om te stoppen met grootschalige kernenergie projecten. De experimentele SNR-300 kweekreactor werd gesloopt, de SNR-2 kweekreactor doe 1.5 GW had moeten opwekken werd nooit gebouwd. In de Verenigde Staten werd het IFR project 3 jaar voor afronding stopgezet.

De kernenergie industrie is vandaag slechts een schim van wat het had kunnen zijn als we vanaf de jaren 90 gewoon door waren gegaan met het ontwikkelen van kweekreactoren voor grootschalige opwekking van kernenergie. Dit maakt het erg moeilijk om nu snel grote projecten af te kunnen ronden.