In een bepaald opzicht wordt dat soms veronderstelt want E=mc^2, ofwel m=E/c^2.
Een foton heeft rustmassa nul maar wel een energie en deze energie wordt soms verondersteld een relativistische massa weer te geven.
Het is ook een beetje een kwestie van definitie dus......
erotisi
5 jaar geleden
Ja.

Een foton is het bekendste voorbeeld. Een foton heeft rustmassa nul, maar het heeft in totaal toch echt massa. Dat is de massa die overeenkomt met zijn energie, via E=mc².

Dat een foton massa heeft, is meer dan alleen een theoretisch trucje. De massa van een foton is echt. Een paar voorbeelden:

- Een foton wordt aangetrokken door de zwaartekracht.
- Als een voorwerp fotonen uitzendt, neemt de massa van dat voorwerp af. De afname is gelijk aan de massa van de uitgestraalde fotonen.
- Als een voorwerp fotonen opneemt, gebeurt het omgekeerde: de massa van dat voorwerp neemt toe, en wel met de massa van de opgenomen fotonen.
- Als een voorwerp fotonen uitzendt in één richting, zal dat voorwerp zich in de tegenovergestelde richting gaan bewegen (wet van impulsbehoud). Fotonen oefenen dus druk uit.
- Als een voorwerp fotonen opneemt vanuit één richting, zal het voorwerp in die richting gaan meebewegen (eveneens de wet van impulsbehoud). Ook hier oefenen fotonen druk uit.
- Als een spiegel fotonen terugkaatst, ondervindt die spiegel zelfs de dubbele fotonendruk (alweer de wet van impulsbehoud).
Cryofiel
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
In hoeverre zouden al deze fenomenen ook veroorzaakt kunnen worden door alleen impuls?
Thecis
5 jaar geleden
Een correctie / toevoeging
Een foton wordt NIET aangetrokken door de zwaartekracht. Een massa veroorzaakt een "deuk" in ruimte-tijd. Een foton wat rechtdoor gaat, ervaart een buiging doordat het over een gebogen oppervlak gaat. Het wordt afgebogen door het effect van zwaartekracht, maar niet aangetrokken daardoor.