Kan er een nieuw kleur bestaan?

Bestaan alle kleuren al of zouden er kleuren kunnen zijn die we nog niet kennen of kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als jij later een wetenschapper wordt en een nieuwe dimensie uitvindt waarin nieuwe kleuren bestaan wel ja, maar dat is waarschijnlijk niet het antwoord wat je zocht.

Antwoorden (2)

Nee, kleuren zijn fotonen met bepaalde frequenties. De fotonen die wij kunnen zien hebben een frequentie tussen de 0,4 x10^15 en 0,79 x10^15 Hz. Hier onder gaat het naar Infra Rood, magnetron straling en uiteindelijk radio golven. Hier boven zit Ultra Violet, Röntgen en Gamma straling.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
WimNobel
5 jaar geleden
Dit is geen juist antwoord op de vraag. Kleuren zijn géén fotonen met bepaalde frequenties. Kleuren zijn combinaties van de mate waarin bepaalde soorten cellen in het netvlies reageren op ontvangen licht. Daarbij speelt inderdaad alleen het licht met een golflengte tussen ongeveer 400 en 800 nm (of het frequentie-equivalent daarvan) een rol. Een verwijzing naar allerlei soorten EM-straling die buiten dat gebied liggen, is voor deze vraag niet relevant.
Het menselijk oog kan ongeveer een miljoen kleuren onderscheiden. Dat komt doordat zich in het netvlies drie soorten lichtgevoelige cellen bevinden (kegeltjes), die elk een eigen profiel hebben voor wat betreft gevoeligheid voor bepaalde golflengtes. De verhouding waarin de drie soorten reageren op een lichtimpuls bepaalt de kleur die we waarnemen. Daarnaast zijn er de staafjes die wel licht- maar niet kleurgevoelig zijn en laat ik even buiten deze beschouwing.
Het is dus beslist niet zo dat kleur hetzelfde is als golflengte! Enerzijds zijn er golflengtes waarop ons oog helemaal niet reageert (infrarood, ultraviolet, etc.), anderzijds kunnen er verschillende combinaties van golflengtes zijn die dezelfde kleur opleveren. Bijvoorbeeld groen wordt waargenomen als de voor geel en de voor blauw gevoelige kegeltjes in gelijke mate reageren. Dat kan zijn door licht van één bepaalde golflengte (500 nm, ergens tussen geel en blauw in) of door een mengsel van twee golflengtes (blauw, 450 nm en geel 550 nm). Of door nog een heleboel andere combinaties.
De pixels van een gangbaar beeldscherm zijn zo ingericht, dat voor ieder van de drie hoofdkleuren een niveau tussen 0 en 255 kan worden ingesteld. Dat levert 256³ = ruim 4 miljoen combinaties op. Ruim voldoende dus om alle waarneembare kleurnuances weer te geven.
Welnu, als we dan weten dat een kleur bepaald wordt door de mate waarin de drie soorten kegeltjes reageren, en we aannemen dat ieder van de 4 miljoen combinaties op een beeldscherm, of ieder van de miljoen te onderscheiden kleuren in de omgeving weleens voorbijgekomen is, dan is het moeilijk voor te stellen hoe je nog een geheel nieuwe kleurervaring zou kunnen beleven.
Overigens zijn er wel diersoorten die meer dan drie soorten lichtgevoelige cellen hebben. En sommige van die extra soorten zijn ook gevoelig voor infrarood of ultraviolet. Het is dus zeker zo dat bepaalde dieren andere kleuren kunnen ervaren die wij niet kennen. Er schijnen zelfs mensen te zijn die vier soorten kegeltjes hebben (tetrachromatopsie). Die mensen kunnen extra veel kleuren onderscheiden. Maar die zullen nooit aan "gewone" mensen (met trichromatopsie) kunnen uitleggen wat ze zien. Zelf heb ik een veel voorkomende vorm van kleurenblindheid (deuteranomale trichromatopsie). Dat betekent dat ik bepaalde kleuren niet kan onderscheiden waar andere mensen dat wel kunnen. Maar soms kan ik juist wel nuances onderscheiden als anderen dat niet kunnen.
WimNobel
5 jaar geleden
WimNobel
5 jaar geleden
Vervolg:
De soorten kegeltjes die je hebt is genetisch bepaald en aangeboren. Daar zal in je leven niets aan veranderen. Je zult dus nooit weten hoe een ander kleuren ziet en ervaart. En dus nooit nieuwe kleuren ontdekken die je niet vanaf je vroegste jeugd al kent.
Afbeelding is afkomstig van genoemde wiki-pagina.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor uw antwoord.
Ik wil u graag een duimpje omhoog geven maar dat gaat niet...