sinds wanneer is het mogelijk vast te stellen dat fipronil ergens in zit?

het schijnt dat je daarvoor heel verfijnde apparatuur nodig hebt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Theoretisch kun je sinds 2002 fipronil met de QuEChERS-methode detecteren. Maar toen wist men nog niet dat eieren (te veel) fipronil konden bevatten.
Je hebt inderdaad vrij verfijnde apparatuur nodig om te meten of de maximale residulimiet van 0,005 mg/kg eieren bereikt is.

Methode
De eieren uit één doosje worden geklutst, in een fles gedaan en geschud. Daaruit wordt een klein monster genomen, waaraan het oplosmiddel acetonitril wordt toegevoegd. Het fipronil lost daarin op. Dan centrifugeren we de massa zodat onderin het vet en eiwit zit en bovenop de vloeistof. Die vloeistof analyseren we met vloeistofchromatografie en massaspectrometrie. Je krijgt dan een grafiek. De pieken daaruit vergelijken we met bekende concentraties fipronil.

Achtergrond
In de zomer van 2017 ontstond een internationaal schandaal toen bleek dat het door de Europese Unie voor de voedingssector verboden fipronil werd aangetroffen in eieren die afkomstig waren van Nederlandse, Belgische, Franse en Duitse legkippenhouderijen. Het acaricide was in de voedselketen terechtgekomen nadat het Nederlandse stalreinigingsbedrijf Chickfriend het middel illegaal in Nederland had gebruikt bij de bestrijding van bloedluis in de pluimveesector.
SimonV