Kan je beter zoutwater koelen of ijsklontjes met zout bestrooien?

Kan je beter zoutwater koelen in de diepvries(tot tegen het vriespunt van zout water), of kan je beter ijsklontjes met zout bestrooien, als je een fles in een emmer wil koelen? Dus kan je beter (of net zo goed) eerst het zoute water in de diepvries zetten, of kan je beter eerst ijsklontjes maken en later pas het zout er overheen strooien?

2.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Koud (onder 0c) zoutwater.
Zout lost makkelijk op in vloeistof, van ijs vloeistof maken (met lager smeltpunt) kost tijd.
Een vloeistof sluit beter aan op de fles.
TurfGraver
5 jaar geleden
Zie ook.
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/dranken/vraag/649225/ijs-langer-koud-zout-water/

Antwoorden (1)

Het opwarmen van (zout) water van -15 graden tot 0 graden kost 60 J/g.
Het smelten van ijs bij 0 graden kost 334 J/g.
IJs "bevat" dus 5,5 keer zoveel "kou" als koud water, en kan dus dieper koelen.
Bron: Binas.

Maar voor de praktijk refereer ik aan @TurfGraver: "Een vloeistof sluit beter aan op de fles", waardoor de afkoeling dus sneller gaat.
Het beste is dus de koelemmer met fles zoveel mogelijk op te vullen met ijsblokjes, en dan (koud) water toevoegen voor de warmte overdracht.
Reddie