Als het universum evenveel materie en antimaterie zou bevatten, zou het zichzelf vernietigen?

Als het universum evenveel materie en antimaterie zou bevatten, zou het zichzelf vernietigen? Zoals een nieuwe oerknal?

1.5K
erotisi
5 jaar geleden
Nee, want als materie en antimaterie elkaar annihileren dan blijft er altijd nog gamma fotonen over, dus blijft het universum, weliswaar in een veranderde staat 'gewoon' bestaan.

Antwoorden (4)

Als die materie en de antimaterie bij elkaar zouden komen, wel. Maar om te beginnen bevatten grote delen van het heelal helemaal geen materie. Bovendien wordt momenteel algemeen aangenomen dat het heelal grotendeels uit materie bestaat. Daar zijn twee hypothesen over:
1. Tijdens de oerknal werd ongeveer evenveel materie als antimaterie gevormd. Er was echter iets meer materie dan antimaterie en na een grootschalig annihilatieproces bleef er alleen wat materie over. Dat is de reden dat het tegenwoordige heelal vrijwel geheel uit materie bestaat en dat er zo veel straling in het heelal is (straling afkomstig van de annihilaties).
2. Een andere hypothese is dat een groot, ver verwijderd (en nog niet waargenomen) deel van het heelal volledig opgebouwd is uit antimaterie. Bij het ontstaan zou alle materie in één deel en de antimaterie in een ander deel terecht zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is zo dat bij de oerknal materie en antimaterie gemaakt wordt.Normaal evenveel.Toch blijkt het dat bij 1 mljaar deeltjes gewone materie er 1 deeltje antimaterie te weinig is om al de gewone materie bij de oerknal terug te brengen tot fotonen en het is dit overschot dat ons heelal maakt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als er bij het begin evenveel materie als antimaterie gevormd zou zijn, dan zou alle materie en antimaterie elkaar hebben vernietigd. In het begin was er enkel een grote dichte wolk van alle materie/antimaterie en energie dus je kan zeker zijn dat het elkaar allemaal had vernietigd. Maar om een nog steeds onbekende reden bleef er toch meer materie over. Als dat niet het geval was geweest was alle materie en antimaterie omgezet in energie, een tweede oerknal was er echter niet geweest omdat volgens de oerknaltheorie bij de oerknal ruimte werd gevormd (ruimte als de drie dimensionale omgeving). Als alle materie en antimaterie weg was zou daar echter niets aan verandert zijn er zou gewoon lege ruimte zijn, over welke gevolgen dat op lange termijn zou hebben gehad voor het universum valt enkel verder te theoretiseren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zoals Sacharov hier heeft uitgelegd:

http://www.jetpletters.ac.ru/ps/1643/article_25089.pdf

is het mogelijk om met gelijke hoeveelheden materie en antimaterie te beginnen en toch een overschot aan materie over te houden.