Hoe ontstaat het absoptiespectra van bijvoorbeeld een ster?

Een object met een temperatuur ongelijk aan 0 Kelvin zend als ideale zwarte straler een black body spectrum uit corresponderend met zijn temperatuur. Wanneer de golflengte van het uitgestraalde licht exact gelijk is aan de frequenties om het elektron naar een hoger energie niveau te krijgen, zal het worden geabsorbeerd.
Maar als het wordt geabsorbeerd, dan zal het ook weer terugvallen naar een lagere toestand? En dan zal het dezelfde hoeveelheid energie uitzenden, hoe kan het dan toch dat er absorptie lijnen ontstaan als:
De golflengten eerst worden opgenomen,
De elektronen vallen terug naar hun oorspronkelijke staten.
Waarom ontstaan er dan toch absorptielijnen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K
erotisi
5 jaar geleden
De energie van de door een materiaal geabsorbeerde fotonen wordt omgezet in andere soorten energie. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. De meest waarschijnlijke is voor veel processen dat deze energie wordt omgezet in beweging van de atomen; de stof wordt warmer. Het is ook mogelijk dat een deel van de energie vrijwel onmiddellijk of iets later weer als elektromagnetische straling (nieuwe fotonen met minder energie, overeenkomend met een langere golflengte) weer naar buiten komt. Dit heet fluorescentie of fosforescentie. Ook kan een chemische reactie in gang worden gezet.

Antwoorden (1)

Goeie vraag. Dat vergeten ze altijd te vertellen.
De situatie is als volgt:
Vanuit een bepaalde richting (waarin je kijkt) valt er straling op het elektron, dat daarna naar een hoger energieniveau gaat. Die straling zie je dus niet. Absorbtie.
Als het elektron terugvalt straalt het een foton uit, maar nu in een willekeurige richting. Alleen een eventueel foton dat weer jouw richting op komt zie je. De meeste fotonen gaan een andere kant op.
Het aantal fotonen dat toevallig jouw richting op komt is dus heel klein, en dus relatief donker.
Reddie
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Ik heb ook jaren met deze vraag gelopen. Tot me ineens deze verklaring inviel.
erotisi
5 jaar geleden
Maar zouden niet alle fotonen al voordat ze in de atmosfeer komen van de ster een willekeurige richting hebben?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat lijkt me niet heel waarschijnlijk, aangezien het dus een kansproces is hoe het licht invalt op het elektron, en hoe het weer wordt uitgezonden. Voor enkele elektronen houdt deze verklaring, maar voor voor grotere hoeveelheden niet. Dan komt ook licht dat oorspronkelijk niet onze richting op kwam ons pad op, wat compenseert voor eventuele dalen in de intensiteit per golflengte diagram= Geen Fraunhofer lines