waarom heeft een weegschaal een groter getal weer als je springt op de weegschaal?

Is er hiervoor een wetenschappelijk bewijs ? Of een formule om te weten hoeveel je eigenlijk weegt als je springt of zo.
erotisi schreef :
Gewicht is G= m.a. Omdat a (dat is de valversnelling (op aarde 9,81/s2) hoger wordt door je sprong neemt ook je gewicht toe uitgedrukt in N(ewton), je massa blijft daarbij gelijk ook al geeft je weegschaal een hoger getal aan, want je weegschaal geeft je gewicht deze is 'ongelukkkigerwijs' niet uitgedrukt in N maar in kg.
Kan er iemand uitleggen hoeveel ik zogezegd tijdelijk weeg? Bv ik spring van 1 m hoogte en weeg 80 kg.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.5K
erotisi
5 jaar geleden
Gewicht is G= m.a. Omdat a (dat is de valversnelling (op aarde 9,81/s2) hoger wordt door je sprong neemt ook je gewicht toe uitgedrukt in N(ewton), je massa blijft daarbij gelijk ook al geeft je weegschaal een hoger getal aan, want je weegschaal geeft je gewicht deze is 'ongelukkkigerwijs' niet uitgedrukt in N maar in kg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Weer een antwoord zonder de vraag goed te lezen, waar is het bewijs en de formule die het bewijs staaft?!?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Gewicht is G= m.a. Omdat a (dat is de valversnelling (op aarde 9,81/s2).
Kan je dit dan eens uitwerken met een voorbeeld. Bv ik weeg 80 kg en ik val van een hoogte van 1 m. Hoeveel weeg ik dan tijdelijk?
erotisi
5 jaar geleden
Als je massa 80 kg is dan geeft een 'echte' weegschaal uitgedrukt in N dus 80 x 9,81= 784N. Maar stel je maakt een sprong waarbij je 1 seconde in de lucht blijft dan is a 9,81 x 2 dus het aantal N verdubbelt dan tot bijna 1600 N. Dat zal je niet zo zien op de weegschaal natuurlijk
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Oke bedoel je dan met 1 s in de lucht 0.5 s naar boven en 0.5 s naar beneden of bedoel je dan 1 s neerwaartse beweging? Vanop welke hoogte moet je u dan eigenlijk laten vallen om 1 s in de lucht te blijven? 9.81 meter?
erotisi
5 jaar geleden
als je 1 meter hoog spring dan is leg je die af in ongeveer 0,1 seconde dan weeg je dus op de weegschaal 1,1 x 9,8 x 80 = 862N
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
A nu snap ik het . bedankt.
Dus ×1.1 is voor 1 meter
1.2 voor 2 meter
… .
2 voor 9.81 meter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar ik vind het wel raar dat ik zogezegd 862 N = 88 kg weeg. Dus ik ben eigenlijk in theorie maar 8 kg bijgekomen bij het landen van een sprong van 1 meter. Maar als ik dat op een elektronisch weegschaal doe komt er zeer kort 120 kg op en dan 80.
erotisi
5 jaar geleden
Ik vermoed dat je zo die omrekening niet kan doen. Een weegschaal is denk anders afgesteld dan dat je een sprong daar goed in meegewogen wordt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
A oke ik heb ook eens gehoord dat je bij een frontale botsing met een auto deze formule hebt massa= gewicht × snelheid /2
Dus bv 30 km /h en 80 kg is dan 80 kg ×15=1200 kg bij inpact. (Volgens VSV vrijwilligers en hun inpactweegschaal)
En 30 km wordt vergeleken metvallen van 3.5 meter hoogte. Kopt dit dan wel? Of zijn die eigenlijk aan het liegen.
LeonardN
5 jaar geleden
NEE
Je mag niet zeggen dat je massa in kg verhoogt. Je wordt toch geen olifant tijdens die sprong?
erotisi
5 jaar geleden
Strikt genomen is dat niet juist maar toch wordt het wel vaker zo gepresenteerd, weliswaar geen olifant maar.......een nijlpaard ;-) "Wist je trouwens dat een volwassen persoon van 75 kg plots verandert in een massa van 2625 kg wanneer hij/zij botst met een snelheid van 50 km/u? Bijna zoveel als een nijlpaard!
https://www.workshopsveiligverkeer.be/webwinkel/sensibiliserende-actie-tuimelwagen
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus het is veel minder in werkelijkheid?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar met de formule die vsv zegt is het 75 kg×50/2 =1875 kg .
Dus veel vsv overdrijft met 2625kg. Dus eigenlijk zeggen ze 2 verschillende dingen. Hahahaha
LeonardN
5 jaar geleden
@Peggie220
Je blijft gewoon constant 80 kg! Wat is dit nu voor gek gedoe? Begrijp je niet wat ik zeg? @erotisi
Dat anderen het onjuist weer geven is toch geen excuus om het zelf ook verkeerd te gaan doen. Als iemand vraagt hoe het zit moet je toch niet aan gaan moedigen het verkeerd te gaan begrijpen omdat de rest het ook al verkeerd begrijpt/weergeeft?!
erotisi
5 jaar geleden
Bij nader inzien zijn mijn meeste bijdragen toch niet goed. De formule G=m.a klopt niet.
Je moet namelijk eerst de energie berekenen met Ek= 0,5 x mv^2 met uiteindelijk een Joule uitkomst. De uitkomst daarvan moet dan weer gecorrigeerd worden met de elasticteit en indeuken van de weegschaal en object etc. Uiteindelijk kun je dan wel op een kg uitkomst uitkomen maar die blijkt niet zo makkelijk en eenduidig te berekenen zijn.
Zie: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/27060
Zie tevens voor de snelheid en duur van vallende obecten vanaf 1 meter: (valtijd is 0,4 seconden met een snelheid van ongeveer 15km/u)) https://www.omnicalculator.com/physics/free-fall
https://www.angio.net/personal/climb/speed.html
erotisi
5 jaar geleden
Of eigenlijk beter voor dit geval: Fmax = 2 m ag h (/ s)
https://www.engineeringtoolbox.com/impact-force-d_1780.html
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je springt en door de snelheid als je weer neerkomt drukt je gewicht de weegschaal. Vergelijk het met als je met je handen drukt op de weegschaal.

Antwoorden (2)

Als jij op een weegschaal staat heb je een bepaald gewicht.
Als jij springt dan moet jij je eigen gewicht verplaatsen met 'kracht'.
Als jij neerkomt, dan krijgt de weegschaal te maken met de combinatie van 'kracht' en gewicht samen. Je blijft niet zweven, de zwaartekracht trekt je terug omlaag.
Wat zich dan weer weergeeft als een zwaarder gewicht. Toch voor even, want als je enkele seconden stilstaat zal je gewone gewicht terug zichtbaar zijn. Dit omdat de 'extra kracht' niet meer aanwezig is.
Dat is eigenlijk hetzelfde als je hand op een weegschaal leggen en kijken. Daarna duwen op je hand. Je geeft meer druk, dus de weegschaal meet meer gewicht.
Let wel, zelfs als je gewoon staat is er zwaartekracht. Maar die is zowel in het begin als op het einde aanwezig en heeft dus zowel in begin als op het einde een aandeel in je gewicht.

Op de vraag voor je 'springende gewicht'.
Jij weet evenveel of je nu staat of springt, enkel is er bij springen dus meer kracht/druk die op de weegschaal komt op het moment van landen. Dat wil niet zeggen dat jij enkele seconden lang plots tien kilo (of zo ) meer zou wegen.
jij weegt evenveel *
Toegevoegd op 20 mei 2018 09:50: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je geeft een wollige uitleg maar mist de essentie van de vraag volledig, namelijk hoe bewijs je dat het zo is, door het in een formule vatten?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan moet er dus eigenlijk een een formule bestaan om te weten hoeveel je tijdelijk weegt . bv ik val van 1 m hoogte en ik weeg bv 80 kg. Hoeveel is mijn tijdelijke gewicht dan? Ik bedoel dan combinatie van kracht en gewicht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Dan moet er dus eigenlijk een een formule bestaan om te weten hoeveel je tijdelijk weegt "
Ertosi heeft al zoiets neergepend in het reactieveld v/d vraag.
nounka
5 jaar geleden
De algemene vraag is WAAROM pas de tweede bijvraag gaat om de formule.
De algemene vraag heb ik beantwoord over de bijvraag liet ik weten dat je gewicht hetzelfde blijft. Toen ik antwoord gaf stond er ook nog niets van 'erotisi' onder.
Omdat je een grotere kracht uitoefent op de weegschaal tijdens het afzetten zo ook met het neerkomen (impact). Je massa is constant, maar je gewicht op de schaal verandert. Het probleem van een weegschaal is dat deze inderdaad kg weergeeft terwijl deze Newton aan zou moeten geven. Er zou op een weegschaal moeten staan 981 N en dan "Als u stilstaat en deze op aarde gebruikt en goed is afgesteld mag u delen door ongeveer 9,81 om uw massa te berekenen". Maar dat interesseert 99,9999% van de mensheid niet dus zetten ze er maar een kg verdelin op. Ook al geeft dat dus de verkeerd impressie bij een sprong op de weegschaal. Daar zullen we mee moeten leven als de 0,000001%.

Als je er meer van wil zien:
https://www.whatsmyvertical.com/the-physics-of-the-vertical-jump/
Je kan dus zomaar 5 maal zovee kracht uitoefenen op een weegschaal (dus NIET 5x zoveel massa hebben! wat je weegschaal je probeert wijs te maken).
De berkening die je zoekt is impuls (F=ma)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Impuls_(natuurkunde)
Toegevoegd op 20 mei 2018 14:08: tekst