Hoe bereken ik de oppervlaktetemperatuur aan de andere kant van een raam?

Als het buiten 0 graden is en binnen is het 20 graden, wat is dan de oppervlakte temperatuur aan de binnenkant van het raam? Met deze informatie zou ik namelijk graag willen berekenen of de binnentemperatuur de dauwpuntstemperatuur bereikt en of er dus condens ontstaat aan de binnenzijde van het raam.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Als het binnen 20 graden is, is de binnenkant van het raam ook 20 graden (mits er geen gordijnen voor hangen).
Er ontstaat condens als er binnen méér vocht in de lucht zit dan het maximum bij 20 graden.
Reddie
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Deze bijdrage is niet conform de werkelijkheid.
De temperatuur van de binnenkant van een ruit (daaronder mede te verstaan een samenstel van ruiten zoals thermopane dubbelglas) zit altijd ergens tussen de temperatuur binnen en de temperatuur buiten in.
Het beste bewijs daarvoor zie je als er ijsbloemen op de kamerzijde van enkelglas ontstaat. In de redenering van Reddie zou dan (zonder gordijnen) de temperatuur binnen onder het vriespunt moeten zijn, maar dat is zelfs vlak bij de ruit doorgaans niet het geval. Een glashandel schrijft:
“Condensvorming aan de kamerzijde ontstaat meestal bij een lage buitentemperatuur en een hoge relatieve luchtvochtigheid in de woning. Het aanwezige vocht condenseert dan op het koude glasoppervlak.”
https://www.glaskoning.nl/veelgestelde-vragen#686
-