Is er een manier om actieve sonar tegen te gaan bij onderzeeërs?

Wij moeten een onderzeeboot maken die onzichtbaar is voor andere boten.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@KroontjeJuul, Fregatten van de Marine gebruiken actieve Sonars om onderzeeboten op te sporen.
Onderzeeërs maken van passieve Sonar gebruik. Zij sporen geen schepen op en kunnen de actieve sonar van de tegenstander niet uitschakelen. Zij kunnen verstoppertje spelen op hoog niveau met behulp van de passieve sonar. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat is het geheim van de tactische mogelijkheden van de Commandant en de communicatie met de fregatten.
Verwar een onderzeeboot niet meteen duikboot.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Verwar een onderzeeboot niet meteen duikboot."
Wat is dan het verschil tussen die twee om verwarring te voorkomen?
LeonardN
5 jaar geleden
https://www.kijkmagazine.nl/artikel/duikboten/
In ‘de media’ worden verschillende termen door elkaar gebruikt: onderzeeërs, duikboten en onderzeeboten. Maar volgens deskundigen is er wel degelijk verschil. Duikboot: een vaartuig dat, zoals de Duitse U-boten, normaal gesproken aan de oppervlakte vaart en pas duikt als er gevaar is of er aangevallen moet worden. Onderzeeboot: vaart in principe onder water. De vaartuigen uit de Nederlandse Walrusklasse en alle (nucleaire) soortgenoten van tegenwoordig zijn onderzeeboten. Onderzeeër: vaartuig waarmee wetenschappelijk onderzoek naar bijvoorbeeld de zeebodem wordt gedaan.

Antwoorden (1)

Neen.

Je kunt trachten door het aanbrengen van sonarschilden (materiaal die de geluidsgolven absorbeert of vervormd) die zoeker om de tuin te lijden echter een goed getraind sonarluisteraar merkt het.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
De vraag heeft over "het TEGENGAAN van" het is een kwestie van definitie of dat dan voor 100% perfect moet zijn. Dempen kun je het zeker, zoals je terecht schrijft.
Afhankelijk van de definitie is 'neen' dan correct, of juist niet. Maar zelfs al zou je 100% van de geluidsgolven kunnen detecteren, of afbuigen dan nog heb je een 'gat' in je geluidsbeeld. Precies in de vorm van je onderzeeër. Dat helpt ook niet bij het 'onzichtbaar' zijn :-)