Wat gebeurt er als je springt in een trein?

Als je springt in een trein van 300 km/u ga je dan een paar wagons naar achter? Dat kan toch niet? Of blijf je staan?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.1K
Erna55
5 jaar geleden
Je blijft op dezelfde plek in de trein.
Dit komt omdat je met dezelfde snelheid blijft voortbewegen tijdens je sprong.
In de natuurkunde wordt dit de traagheidswet genoemd: de 1ste wet van Newton. Zie ook :
https://www.schooltv.nl/files/Infoblok/Voortgezet_onderwijs/Natuur_en_Scheikunde/D_EW_wetten_van_newton.pdf

Antwoorden (1)

Je blijft staan omdat net voor je omhoog gaat springen heb je precies de snelheid van de trein. Een verandering van snelheid kan alleen als een kracht op jou wordt uitgeoefend, en die kracht kan alleen komen van de lucht om jou heen. Maar die lucht heeft *ook* precies de snelheid van de trein, dus die kracht is er niet. Als je precies recht omhoog springt, kom je dus op dezelfde plaats terecht in de trein.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dus als je tegen de richting van een trein in rent kan je misschien wel wat merken maar waarschijnlijk bijna niks of niks
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Maar pas op, als de trein, op het moment van springen vol op de rem gaat, zit je ineens een wagon naar voren. Probeer het maar eens met een bal in een auto.