wat is sneller, tijd of het licht?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Amadea
6 jaar geleden
Het antwoord staat hier al: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/92511/licht-snelst/
TurfGraver
6 jaar geleden
Hoe snel is tijd dan Amadea?
Amadea
6 jaar geleden
Zestig seconden per minuut.
TurfGraver
6 jaar geleden
U rijdt zeker ook 60 minuten per uur. :D
Meestal wordt snelheid uitgedrukt in afstand over tijd...
TurfGraver
6 jaar geleden
Niet alleen tijd.
Afgelegd afstand volgens een tijdseenheid is snelheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De snelheid van licht kan je dus uitdrukken in tijd.
TurfGraver
6 jaar geleden
"De snelheid van licht kan je dus uitdrukken in tijd."
Wat is de snelheid van licht in tijd (alleen tijd dus geen afstand) dan?

Antwoorden (2)

Tijd en licht zijn twee incommensurabele dimensies, eenheden, verschijnselen.
Dat betekent dat je ze niet in elkaar kunt vertalen of onder één noemer brengen om met elkaar te vergelijken.
Zoiets als: welke geur heeft blauw?
Of: hoe dik is een kwartier?
6 jaar geleden
Licht gaat tegen een snelheid van 300000 km per seconde omdat het toch materie bevat. Tijd heeft geen materie, is overal waar materie is maar heeft geen snelheid.