Hoe kan het dat iets (bijvoorbeeld een ballon) statisch wordt en wat is statisch eigenlijk?

Als je met bijvoorbeeld een ballon over je arm wrijft, dan wordt de ballon statisch en als je de ballon dan dichtbij je arm houdt gaan de haartjes van je arm naar de ballon toe, hoe kan het dat dit gebeurt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8K

Antwoorden (2)

Door het wrijven gaan de negatief geladen electronen van het object waar deze het minst gebonden zijn aan de positief geladen protonen over naar het andere object (ballon), hier door krijgt het de ballon een negatievere lading, als je deze dan vlak bij je haren houdt trekken de electronen van de ballon harder aan de protonen van de haartjes en doordat die zo licht zijn gaan deze omhoog staan door het statisch veld tussen de ballon en de haren.
erotisi
6 jaar geleden
Statische elektriciteit is de benaming voor elektriciteit die zich voordoet in slecht- of niet-geleidende stoffen. In deze isolatoren kan elektrische lading worden geïnduceerd (opgewekt) die in rust blijft bestaan en zich niet verplaatst omdat er geen stroom kan lopen. Er kan door een ongelijke verhouding tussen elektronen en protonen wel een statische elektrische spanning heersen tussen delen van dit isolerende lichaam onderling, tussen het lichaam en een anders geladen lichaam of aarde. In tegenstelling tot gewone, dynamische elektriciteit, waarbij inductie het verband tussen elektrische stroom en magnetisme beschrijft, is er bij elektrostatica geen sprake van magnetisme omdat er geen stroom loopt.
1: Sommige materialen, zoals wol en plastic, verliezen of ontvangen gemakkelijk elektronen, waardoor het materiaal statisch wordt.
2: Een ballon en een wollen trui strijken langs elkaar. Het plastic steelt elektronen van de wol, en de ballon wordt negatief geladen terwijl de trui een positieve lading krijgt.
3: De overtollige elektronen op het oppervlak van de ballon stoten elektronen op de muur af. De positieve deeltjes – protonen – in het materiaal van de muur trekken de ballon aan, doordat positief en negatief elkaar aantrekken.
fremar