Jazeker. Elke molecule heeft een massa. Moleculen bestaan namelijk uit atomen (één of meer per molecule), en atomen hebben een massa.

Je merkt dat aan het feit dat de aarde een atmosfeer heeft: de atmosfeer bestaat uit gasmoleculen. Die blijven rond de aarde hangen doordat ze worden aangetrokken door de zwaartekracht van de aarde. Wanneer ze geen massa zouden hebben, zouden ze wegzweven, de ruimte in.

Je kunt het ook merken aan de druk die de wind kan uitoefenen. Wind bestaat uit gasmoleculen. Zouden die geen massa hebben, dan zouden ze geen druk kunnen uitoefenen.

Gasmoleculen hebben dus een massa. Hoeveel massa, dat hangt af van het soort molecule.
Cryofiel
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Als aanvulling: de massa van één molecuul stikstof (N2, het meest voorkomende gasmolecuul in onze atmosfeer) is 28,01 gram gedeeld door 6,022 14 × 10e23 mol = 4,65 x 10e-23 gram
Reddie
6 jaar geleden
Plus. Glasharde argumenten.
Reddie
6 jaar geleden
@tinus1969, Sterker nog, de lucht onder een eettafel (ca 1m^3) weegt ca. 1,3 kg.
En de verticale luchtkolom die op je pinknagel staat (ca 1cm^2) weegt 1 kg.