Hoe bediende Stephen Hawking zijn stemcomputer?

En hoe deed hij dat bij presentaties? Moest hij dit voorbereiden of deed hij dat ter plekke?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
ronron1212
6 jaar geleden
http://wibnet.nl/techniek/computers/hoe-praat-stephen-hawking
ronron1212
6 jaar geleden
Hij heeft overal hulp bij ja natuurlijk moet hij zaken voorbereiden.
Ritsuka
6 jaar geleden
kijktip: de film 'Theory of Everything', gaat over zijn jonge jaren. Erg mooi gemaakt.

Het beste antwoord

Hij stuurde de computer aan door een geavanceerd systeem dat een spier in zijn rechterwang registreerde. De beweging van de spier werd gedetecteerd door een infrarood sensor die was vastgemaakt aan zijn bril. Zo kon hij een cursor bewegen op het computerscherm dat vastgemaakt was aan zijn rolstoel. Speciale software vormde de wangbewegingen om tot woorden en zinnen, die werden uitgesproken door een computerstem.
Zijn voordrachten waren niet live meer. Het meeste had hij veel eerder al letter voor letter bij elkaar gesprokkeld.
Amadea