Cohesie kan 2 vloeistofdelen weer herstellen tot één. Waarom kan dit niet bij vaste stoffen?

Wanneer je bv. natuursteen breekt en je past de delen weer tegen elkaar, waarom merk je dan niets van de cohesie, mag desnoods in vacuüm.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Bij vaste stoffen passen de 2 stukken nooit zo precies in elkaar dat er geen tussenruimte meer over is. Op atomistische schaal is die ruimte enorm, waardoor de onderlinge aantrekkingskracht tussen de atomen aan beide zijden van de kloof erg zwak is.

In het theoretisch geval dat er geen tussenruimte over zou blijven, dan zou je 2 delen inderdaad weer tot één geheel kunnen maken.

Overigens heeft dit niets met cohesie te maken, maar ik begrijp wat je bedoelt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Plus, simpele vraag, lastig een antwoord te verwoorden.
Water kun je niet in 2 stukken breken. Steen wel.
De vergelijking van de vraagsteller gaat dus al mank.
Verder worden in een steen de atomen door een vaste atoom binding vastgehouden. Een rooster.
En zoals je zegt, die twee helften kun je nooit perfect in de juiste positie tegen elkaar plakken.
Eén atoom verschoven en het past al niet meer. Temeer dat er altijd vele (miljarden) atomen vanaf brokkelen, en een perfecte match nooit meer mogelijk is.
Bij water hebben de moleculen geen vaste verbinding met elkaar, en kunnen zelf hun energetisch gunstigste positie innemen.
Vergelijk een bak met knikkers waar je een andere bak met knikkers bij gooit.
Die vormen ook één geheel.
Die bak knikkers kun je ook niet in tweeën breken.
In een steen worden de atomen door een vaste atoom binding bij elkaar gehouden. Een rooster.
Die twee helften kun je nooit perfect in de juiste positie tegen elkaar plakken.
Eén atoom verschoven en het past al niet meer.
Temeer dat er altijd vele (miljarden) atomen vanaf brokkelen, en een perfecte match sowieso niet meer mogelijk is.
Bij een vloeistof zijn de moleculen beweeglijk en kunnen zich dus gemakkelijk "nestelen" te midden van de anderen.
Reddie