Waar begint de kettingreactie bij kernenergie?

Bij kernenergie worden uraniumatomen gespleten door neutronen. Een neuron zit in de atoomkern, maar hoe wil je aan de eerste neutron komen om een kettingreactie op gang te brengen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoelde in de eerste zin uranium atoomkernen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Een kernreactie kan ontstaan waneer 'massa' uit een atoomkern (bijv. Uranium) verdwijnt. Hierdoor ontstaat 'energie'. Albert Einstein beschreef dit in zijn theorie: E=mc2, waarbij E staat voor energie en m voor massa. einstein zegt: massa en energie zijn uitwisselbaar. Door het verlies van massa van de uraniumatoomkern ontstaat energie.

Jouw vraag: 'waar ontstaat het eerste neutronen-deeltje?' is vrij eenvoudig te beantwoorden: door radioactiefverval. Het verlies van massa door radioactiefverval, een natuurlijk proces, levert per defenitie een deeltje met MINDER massa en 'even veel' MEER energie op.

Het eerste deeltje (in jouw vraag het neutron) ontstaat dus bij gecontroleerd radioactieverval (=verlies van massa waardoor 'een' deeltje met meer energie vrijkomt maar met minder massa, bijv. een neutron). Door heel veel 'neutronen' af te schieten op een uraniumkern splijt die= verlies van massa=Energie=splijting=verlies van energie...enz.

Toegevoegd na 4 minuten:
laatste zinnetje: ...splijting=winst van energie...enz.