Twee situaties:
De auto rijdt constant: de krachten zijn inderdaad in evenwicht en dus blijft de snelheid gelijk.
De combinatie versneld: de caravan trekt aan de auto als reactiekracht op de versnelling. Dit geeft ook het antwoord: de caravan trekt als reactie op de versnelling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, toch begrijp ik het nog niet helemaal. Stel de auto rijdt met een constante snelheid, dan trekt de caravan even hard aan de auto, maar zorgt de lucht- en rolweerstand dan niet dat de nettokracht niet nul is? En ik begrijp nog niet helemaal hoe de auto kan versnellen als er de caravan even hard aan de auto trekt als de auto trekt aan de caravan. Dan is de nettokracht toch altijd nul? P.S. Bedankt voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet naar alle krachten kijken en ook naar de snelheid van de auto en de snelheid van de caravan. En het verschil tussen deze twee snelheden. Kracht kan een versnelling veroorzaken, maar ook de boel bij elkaar houden. Maar ook luchtweerstand en rolweerstand opheffen. En niet alle krachten worden in het antwoord genoemd, dus ik snap de reactie van mens123 wel.
Je verwart twee krachten; de kracht tussen auto en caravan, en de kracht tussen auto (met caravan) en de grond.
De kracht tussen auto en caravan, zorgt ervoor dat de auto en de caravan aan elkaar vast blijven zitten. Kracht = 0 (auto trekt even hard als caravan terugtrekt) betekent dat auto en caravan op dezelfde afstand van elkaar blijven -en dat is wat je wil.
De kracht tussen auto en grond zorgt er voor dat de auto (met caravan!) vooruit komt.
tinus1969