De pH is een maat voor de H3O+ concentratie in een oplossing. Omdat een zuiver zuur geen oplossing is zijn er geen H3O+ ionen dus kun je geen pH bepalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt sowieso een pH-elektrode in een "zuiver" zuur hangen. Alleen blijft de vraag of dat een reële pH-waarde geeft. Dat zuivere zuren geen oplossing zouden zijn is pure onzin. Bovendien is de vraag wat een zuiver zuur is.
Geconcentreerd zoutzuur is 35% HCl-gas opgelost in water. Het zogenaamde zuivere zuur kan alleen het gas HCl zijn. Geconcentreerd salpeterzuur is 63% HNO3 opgelost in water. De basis van HNO3 is N2O5, dat als gas zo onstabiel is dat het uiteenvalt. Hetzelfde geldt voor fosforzuur H3PO4 met het gas P2O5 als basis. Geconcentreerd Zwavelzuur bevat 98% H2SO4 en dus 2% water. Voor rokend zwavelzuur kun je je afvragen of het nog water bevat, omdat het "rokende" afkomstig is van SO3.
Alleen van "zuivere" organische zuren zoals 100% azijnzuur, 100% propionzuur, 100% boterzuur kun je zeggen dat het "zuivere" zuren zijn. Zuren als oxaalzuur en malonzuur zijn vaste stoffen en die zal je dus nooit zuiver kunnen meten.

Bron: Basiskennis chemie