Waarom is the ionisatie-energie van fluor groter dan van stikstof?

N: [He] 2s2 2px1 2py1 2pz1
F: [He] 2s2 2px2 2py2 2pz1
Ze hebben allebei twee schalen.
De kern van fluor is groter. Deze heeft twee protonen meer. Dit zal normaal inderdaad resulteren in een grotere ionisatie-energie. Maar nu zijn bij fluor de 2px en 2py orbitalen helemaal gevuld en bij stikstof niet, wat normaal zal resulteren in een kleinere ionisatie-energie bij fluor, omdat elektronen elkaar afstoten en liever niet samen in een orbitaal zitten. Waarom is in dit geval de ionisatie-energie van fluor niet kleiner dan die van stikstof?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dit komt doordat fluor een grotere elektronegativiteit heeft dan stikstof. Dat wil zeggen dat fluor harder aan zijn elektronen trekt dan stikstof. Omdat de elektronen van fluor “sterker” gebonden zijn aan de kern dan de elektronen van stikstof aan zijn kern moet je meer energie toevoegen om deze elektronen los te maken. Daarom is de ionisatie energie hoger.