Omdat de elektronen ergens moeten blijven (en niet op kunnen hopen, en ook niet geconsumeerd worden door de lamp). Denk aan een watermolen, daar gaat water heen, maar ook zeker vandaan, als je een watermolen aan het einde van een rivier zet dan doet deze weinig en als er wel een hoop water stroomt naar het einde van de rivier ontstaat daar een meer.

Bij stroom is het zelfs zo dat er geen stroom gaat lopen als de rivier geen kring is.

Wat ik nu uitgelegd heb is meer een voorbeeld voor gelijkstroom, maar het algehele principe blijft hetzelfde, de elektronen moeten ergens heen.