Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de condensatiedruk van zuurstof bij kamertemperatuur (293 K)?

Om de kans op een antwoord te verhogen, stel ik deze vraag net iets gemakkelijker: als ik beschik over (ongekoelde) hoge-drukcilinders van 70 MPa (700 bar) met een veiligheidsventiel op 75 MPa (750 bar) wordt zuurstof dan vloeibaar of blijft het nog gasvormig?

6 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De kritieke temperatuur van zuurstof is -118,6 graad Celsius.
Boven die temperatuur is zuurstof niet vloeibaar te krijgen.
Bij kamertemperatuur is het dus nog steeds gasvormig.
(Lees meer...)
Reddie
6 jaar geleden
Oja
6 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord, al heb ik nog wel vraagtekens.. Ik neem je even mee in mijn gedachtegang: stoom condenseert bij standaarddruk en 373 Kelvin, maar bij onderdruk wordt het kookpunt van water lager. Evenzo wordt bij overdruk het kookpunt van water hoger. Bij mijn weten werkt dit ook bij vloeibare zuurstof dus als de overdruk maar hoog genoeg wordt zal het kookpunt van vloeibare zuurstof stijgen richting kamertemperatuur van 293 K in plaats van de 90 K bij standaarddruk. Ik neem jouw antwoord ter harte, maar vraag mij nog wel af of 700 bar overdruk genoeg zal zijn om zuurstof vloeibaar te krijgen..
Oja
6 jaar geleden
Okay, ik moest even wennen aan het idee, maar denk nu toch te weten hoe het werkt..
Bedankt voor het heldere antwoord! +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding