Wij dragen een luchtdruk van ca. 1 kilo per vierkante cm. Waarom voel je je niet zwaarder als je ligt?

Hetzelfde geldt voor liggen in een waterbak; dit is ook niet zwaarder dan erin staan.
Je lichaam voelt echter wel veel zwaarder als je je lichaam bedekt met bv. boeken, ten opzichte van het dragen van één boek boven het hoofd. Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Luchtdruk en waterdruk staan van alle kanten gelijk op je lichaam, waardoor de krachten elkaar opheffen. Als je een stapel boeken op je lij legt, dan is dat een kracht die alleen van boven komt, dus niet opgeheven wordt. Natuurlijk is er dan een verschil of je één boek gebruikt of een complete encyclopedie.
jc54