Hoe bepaal ik de afhankelijke, onafhankelijke en controlevariabelen in een onderzoek?

In een onderzoek naar de temperatuur van een vlam, wordt deze temperatuur bepaald door een stukje metaal te verwarmen in de vlam en deze vervolgens in water te gooien en het temperatuurverschil te meten. Uiteindelijk kan er met Qop = Qaf de temperatuur van de vlam bepaald worden.

Onderzoeksvraag(/vragen)

1. Is het mogelijk om deze temperatuur te bepalen? (zo ja, hoe dan?)
2. Er kan gebruik worden gemaakt van verschillende hoeveelheden water. Welk effect heeft een variatie van de hoeveelheid water op je meting.

De volgende gegevens en/of variabelen zijn gebruikt:
5 metingen:
meting 1 en 2 werd 100 mL water gebruikt
meting 3-5 werd 50 mL water gebruikt
meting 1 en 3 werd een stukje messing gebruikt (beiden zelfde gewicht)
meting 2 en 4 werd een stukje rvs gebruikt (beiden zelfde gewicht)
meting 5 werd een stukje ijzer gebruikt
voor de berekening is gebruik gemaakt van c (=soortelijke warmte) van de metalen en het water.
Gewicht van bekerglas, water en metaal zijn gewogen

Wat zijn in dit onderzoek de afhankelijke, onafhankelijke en controlevariabelen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is een voorbeeld van een wat uitgebreid onderzoek waar je te maken hebt met een grote hoeveelheid variabelen/gegevens. Ik vroeg me af hoe je dan in zo'n groot onderzoek kan weten/bepalen wat de afhankelijke, onafhankelijke en controlevariabelen zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

bij afhankelijke en onafhankelijke variabelen moet er sprake zij van een causaal verband. Je veronderstelt dat de afhankelijke vatriabele beinvloed wordt door de onafhankelijke variabelen. De controle variabele is ook een onafhankelijke variabele. Je zegt de temperatuur van de vlam te meten door middel van het verschil in watertemperatuur te meten. Maar varieert de temperatuur van de vlam? En wat is daar de oorzaak van? Niet de soort metaal die je er in houdt, lijkt mij. Dus als er nog een andere variabele is die de temperatuur van de vlam beïnvloedt is, dan heb je 3 onafhankelijk variabelen: 2 controle variabelen: de hoeveelheid water en de metaalsoort. 1 andere variabele die de temperatuur van de vlam beïnvloedt. De afhankelijke variabele is het temperatuurverschil van het water.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100